Monsterboard

Kirjoituskoulu, beta-asiaa, mielipiteitä kaipaillaan

Fanien Lordi-maailmaan sijoittuvia novelleja (short stories), tarinoita ja muita tuotoksia.

Moderators: Hemitys, psyanide

Kirjoituskoulu, beta-asiaa, mielipiteitä kaipaillaan

Postby Zukka » Sun Jan 14, 2007 8:07 pm

Aloittelevilla kirjoittajilla on usein ongelmia tekstiensä kanssa. Kokosin pienehkön tutoriaalin ja sisällytin siihen muutamia toimivia vinkkejä. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan ohjeistaa uudet ficcarit alkuun. Koko pätkä on omaa käsialaani ja kopiointi on tekijänoikeusrikkomus. Kiitoksia.

Valmistelut

-keksi juoni

Tarinoiden perusta on juoni. Ne eivät ehkä erotu selkeästi, mutta siellä ne ovat. Tai ainakin niiden pitäisi. Vältä kuluneita juonia, kovin moni tuskin haluaa lukea kahdeksattatoista tarinaa samasta aiheesta. Mikäli juonessa on selviä kliseitä, kannattaa varautua peittämään ne vähän harvinaisemmilla ilmauksilla.

-mieti ideaa, kehittele sitä eteenpäin

Todellakin, heti idean saatuaan ei kannattaisi sännätä koneen ääreen toteuttamaan sitä. Joskus hyvä tarina saattaa vaatia idean pitkällistä pyörittelyä ja kehittelyä. Se saattaa tuntua turhauttavalta, mutta lopputulos on usein palkitsevampi.

-lue ja hae ideoita

Lukeminen ei ole koskaan pahasta. Kirjoittajan karu totuus on, että jos ei lue, ei kehity. Ensin sitä helposti ajattelee, että ”ei minun tarvitse, en mä kehittyisi muutenkaan.” Tööt, väärin! Kielikuvat painuvat sinne alitajuntaan, ja sieltä ne tulevat sitten joskus koristamaan omaa tekstiä, mikäli niitä jaksaa ruokkia.

-hahmot

Nehän ovatkin täällä herättäneet närkästystä jonkin verran. Sekä omien hahmojen, että bändin jäsenten kuvaaminen. Ehkä en ole lukenut tarpeeksi ficcejä täällä, mutta laitan nyt pari stereotypiaa omista hahmoista. Jos ette ole ”syyllistyneet” niihin, pysykää jatkossakin kaukana.

Perushahmona voinemme mainita mustahiuksisen tytön, sellaisen kuusitoistakesäisen black angelin. Jumalatonta pakkelimäärää ei yleensä korosteta ficeissä, mutta muun kuvauksen perusteella sen voi lukea rivien välistä. Tämä tyttö on saattanut pukeutua mustiin. Todennäköisesti hän myös kuuntelee Lordia, minkä takia hän on yksinäinen ja kiusattu. Kiusaaminen ei rajoitu vain henkiseen väkivaltaan.

Toinen stereotypialuento käsitteleekin sitten itse bändin jäseniä. En tiedä, millaisia he ovat oikeasti, enkä yritä muuttaa kenenkään käsitystä näin sanomalla. Kirjoittaminen kuitenkin perustuu kuitenkin hahmojen luonteen osalta omaan tulkintaan, ei niiden kaikkien muiden tyyppien. Kuinka usein olenkaan lukenut tekstejä, joissa Mr. Lordi on suoraan sanottuna vittumainen ”maailmankaikkeus on suuri ja mä olen sen keskipiste”-tyyppi. En tiedä, ehkä se olikin alun perin herran Lordin visio. Että pääperkele on juuri sellainen. Toinen tarinoista esiin pomppaava piirre on, että Mr. Lordi pompottelee bändin muita jäseniä ja kittaa itse Pepsiä sohvalla. Kuinka kauan yhtye pysyy kasassa, jos yksi ei kanna korsiaan kekoon muuten kuin biisinteon osalta?
Kita on kuvattu tyhmäksi, lapsenomaiseksi ötökäksi, jota on naurettavan helppo loukata. Tämä on ehkä vähän lähempänä pääperkeleen visiota. Mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että rummut ovat niin yksinkertainen soitin, että tyhmän avaruusolionkin on niitä helppo paukuttaa? Vai tuleeko tämä typerys-vaikutelma huonosta soomesta, jota on käytetty sarjakuvissa?

Tulipas pitkästi.

Kirjoittaminen

-kirjoita teksti valmiiksi, korjaa virheet

Ei tekstiä, ei tarinaa, luonnollisesti. Kaikki varmaan osaavat kirjoittaa. Ja yllättäen, Wordiin tai muuhun vastaavaan kirjoitusohjelmaan kirjoittaminen on helpompaa! Ohjelma ilmoittaa kirjoitus- ja kielioppivirheistä. Tekstistä tulee lukijaystävällisempää, kun joka toinen sana ei kuhise typoja. Kirjoitusvirheet on nopeampaa korjata heti sen huomatessaan, koska silloin sen läsnäolo on tuoreessa muistissa. Jos kirjoittaa ensin koko tarinan ja käy korjaushommiin vasta sitten, saattaa usea virhe livahtaa silmien editse huomaamatta.

-oikolue, hio

Kun olet saanut pätkän valmiiksi, kannattaa vielä lukea teksti läpi pariin otteeseen. Pienen paussin pitäminen heti kirjoitusprosessin jälkeen ei ole haitaksi. Se selkiyttää ajatuksia, jolloin tekstin oikolukeminen on helpompaa. Kornilta tai tahmaiselta kuulostavat pätkät kannattaa yrittää korjata.

-yritä keksiä omaperäinen nimi

Varmasti suurin pulma tulee, kun yrittää keksiä oikeasti kuvaavaa ja silti massasta erottuvaa nimeä. Yleensä nimenomaan otsikko on se, joka vangitsee lukijan huomion. Nimi kannattaa valita tarinan tyylilajin mukaan. Seikkailutarinalle ei kannata antaa liian abstraktia nimeä, kun taas lyhyttä synkistelyä ei kannata otsikoida liian suoralinjaisesti.

Jäikö ohjeistus mielestäsi vajaaksi? Puuttuuko jokin olennainen seikka? Kerro se tässä threadissa, suostumuksellasi päivitän sen alkuperäisen tutoriaalin loppuun nimesi kanssa.

Muistakaa toki lukea Studen kirjoittama tuto kieliopista sivulta kaksi.
Last edited by Zukka on Mon Aug 25, 2008 10:51 pm, edited 5 times in total.
You may find me lying on some desert road
My eyes wide open to the universe
Zukka

Postby dead_miracle » Sun Jan 14, 2007 8:21 pm

Hmm, kiitosta vaan, mietinkin just että tarttisin jonkun kirjoitusoppaan tai jtn... :lol:
Se hiipii...

Se hyökkää...

SE ISKEE!
dead_miracle

Postby BlueCandy » Sun Jan 14, 2007 9:27 pm

Jep. Hyvä neuvo sanon minä. Kaikki jutut tajusin. :wink: Pitääpä koettaa.
"Olette minulle tärkeitä!"
-Mr. Kalma <3 :')

Postby ÖrriMörrikkä » Mon Jan 15, 2007 1:08 pm

\,,/ Asia meininki! \,,/

Mulla oli varmasti oikein mielenkiintoisia ilmeitä naamalla, kun tätä luin... xDD Siis hyvässä mielessä.. Saivatpahan kanssa-eläjät päivän naurut! :lol:

Oikeesti tämä oli erittäin hyödyllinen juttu! Kiitos Zukka!

Mort kiittää, kuittaa ja hiljenee! :D
"If people don't like me, I don't care.."
MM&VN
ÖrriMörrikkä

Postby Spasmodic'90 » Mon Jan 15, 2007 3:26 pm

Hyvä, Zukka, kun pidit meille tällasen kirjoituskoulun. Mä ainakin kokeilen sun ohjeita jatkossa- tai ainakin yritän. ;)
The Deadache epidemic started in 29th October in 2008. I caught it in 6th November.

It's obvious that the Devil is hiding behind my smile...
Spasmodic'90

Postby -Supermonstar- » Mon Jan 15, 2007 4:00 pm

Wow.. Kiitos kun kirjotit tämän Zukka (: Huomasin pari juttua mitkä mun täytyy korjata uudesta tarinastani täällä omalla koneella...
Tämäkään(^) vastaukseni ei taatusti liittynyt aiheeseen..

"Nykyisin tulee itku, jos Kitan kanssa ei pääse samaan hotellihuoneeseen kiertueella" Amen
-Supermonstar-

Postby SSelo » Mon Jan 15, 2007 7:52 pm

Tästähän oli hyötyä hieman kokeneemmallekin kirjoittajalle. Hyvä Zukka!

Tulipas mieleeni, että fanfic-alue on kovin sekalainen [miun mielestä], ja kun Hempalla ja Syanidella on muutakin tekemistä kuin järjestellä tätä osiota, niin sietäisikö Fanfiction-alueen saada oma moderaattori? Ehdottaisin heti ensimmäisenä Zukkaa tähän tehtävään, siis jos Zukalle sopisi.
Kavahdan ääntä
Se kaikuu, se tulee susta
Kavahdan katsettas
Liian on katsees musta
SSelo

Postby Blazing_Lady » Mon Jan 15, 2007 8:08 pm

Ehdottomasti kannatetaan tuota SSelon ehdotusta laittaa fanfiction-alueella oma moderaattori, tulisi valvonta paljon helpommaksi. Täällä on niin monella kirjoittajalla niin monta topiccia eri paikoissa että kovin on sekavaa ja lukeminen käy hankalaksi. Ja Zukka olisi ihan täydellinen siihen tehtävään, sikäli kun hänelle sopii. :wink:

Niin, kiitoksia paljon Zukalle tästä ohjeistuksesta! Kovasti tulee neuvot tarpeeseen, ja noin hyvältä kirjoittajalta kelpaa niitä neuvoja vastaanottaakin. Nyt pitää lähteä kokeilemaan...
Nykyään hieman "sivummalle" siirtynyt boardilainen, usein ei kirjautuneena nähdä. Käyn silti säännöllisesti teitä vakoilemassa. :twisted:
Blazing_Lady

Postby ÖrriMörrikkä » Mon Jan 15, 2007 8:13 pm

Ehdottomasti kannatetaan tuota SSelon ehdotusta laittaa fanfiction-alueella oma moderaattori, tulisi valvonta paljon helpommaksi. Täällä on niin monella kirjoittajalla niin monta topiccia eri paikoissa että kovin on sekavaa ja lukeminen käy hankalaksi. Ja Zukka olisi ihan täydellinen siihen tehtävään, sikäli kun hänelle sopii.

Miun on yhdyttävä tähän täysin. Zukka olis just oikee henkilö tähän toimeen, mutta tämän puolen taso nousisi, jos me ihmiset osaisimme antaa niitä rakentavia palautteita (ja mie olen se paraskin puhuja)... :)
MM&VN
ÖrriMörrikkä

Postby BlueCandy » Mon Jan 15, 2007 9:44 pm

ÖrriMörrikkä wrote:
Ehdottomasti kannatetaan tuota SSelon ehdotusta laittaa fanfiction-alueella oma moderaattori, tulisi valvonta paljon helpommaksi. Täällä on niin monella kirjoittajalla niin monta topiccia eri paikoissa että kovin on sekavaa ja lukeminen käy hankalaksi. Ja Zukka olisi ihan täydellinen siihen tehtävään, sikäli kun hänelle sopii.

Miun on yhdyttävä tähän täysin. Zukka olis just oikee henkilö tähän toimeen, mutta tämän puolen taso nousisi, jos me ihmiset osaisimme antaa niitä rakentavia palautteita (ja mie olen se paraskin puhuja)...
:)

Tosi hyvä idis! Zukasta olis kyl siihen hommaan mikäli hälle itselleen sopii. :wink:
"Olette minulle tärkeitä!"
-Mr. Kalma <3 :')

Postby mid- » Wed Jan 17, 2007 11:47 am

Noi neuvot oli kyllä tarpeen. :D Kiitoksia Zukalle! Ja tosta,että Zukka modeks.Se ois tosi hyvä idea,jos hänelle sopii.
no money,no funny.
mid-

Postby ~Girl from the Night~ » Wed Jan 17, 2007 4:36 pm

Hyvä, hyvä Zukka! Tällaisia asiantuntevia neuvoja ei ole koskaan liikaa! Kiitos vain! :D
let it snow<3
~Girl from the Night~

Postby Kreivi » Wed Jan 17, 2007 4:49 pm

*Kiittää ja kumartaa Zukalle* Nämä on tosi hyvät ohjeet! Zukka modeksi! :lol:
Kreivi

Postby Zukka » Thu Jan 18, 2007 9:32 am

Kiva kun on kelvannut. ^^ Jos jollekin olisi tarvetta, voisin väkertää vielä jossain vaiheessa pikaisen tuton siitä, miten rakentavaa palautetta annetaan. ("kerää koko sarja tyhmiä tutoriaaleja")

Voi kuulkaas, lapset. Ette te minua modeksi halua. :D
Zukka

Postby -Supermonstar- » Thu Jan 18, 2007 4:17 pm

Mistä sie sen tiiät? ;) Psyaniden tai Hemityksen pitää huomata toi idea.. :D
Tämäkään(^) vastaukseni ei taatusti liittynyt aiheeseen..

"Nykyisin tulee itku, jos Kitan kanssa ei pääse samaan hotellihuoneeseen kiertueella" Amen
-Supermonstar-

Postby Zukka » Mon Jan 22, 2007 7:55 pm

juice-girl wrote:-.-

Mä alan heti vääntämään sitä rakentava palaute-tutoriaalia. Kiitos kommentista. ^^
Zukka

Postby juice-girl » Tue Jan 23, 2007 3:40 pm

Joo, sitä mä vähän toivoinkin :D Hyvä keksintö tällänen tänne väsätä! Opin minäkin kirjoittamaan -,- :lol:
juice-girl

Postby Zukka » Tue Jan 23, 2007 3:42 pm

juice-girl wrote:Joo, sitä mä vähän toivoinkin :D Hyvä keksintö tällänen tänne väsätä! Opin minäkin kirjoittamaan -,- :lol:

Kaikki tämä kolmeen kirjoitusmerkkiin tiivistettynä.. Huikeaa!

Juu. Pitää vuan eka tehrä teksti valmiiks tuonne kirjotuskurssille.
Zukka

Postby bass-of-doom » Sat Jan 27, 2007 8:50 pm

Kyllä se zukka jaksaa! Tuo voi olla hyödyksi jossain kohtaa minullekkin mutta ei nyt.
Jänteet paskaksi ja lahkeet lepattamaan!
bass-of-doom

Postby Hellbender turbulence » Sun Feb 04, 2007 3:46 pm

Kyllä näiden ohjeiden jälkeen ovat turhanpäiväiset tarinat menneisyyttä! :D
Kiitos Zukka! :D :D
Korn ja System Of A Down rulettaa!!
Image
http://ystavakirja.net/index.php?kayttaja=musahullu
Hellbender turbulence

Postby a.men » Wed Feb 07, 2007 11:53 am

Tästä oli kyllä apua, ehkä minäkin opin nyt kirjoittamaan :wink: Yksi ongelmani on kyllä se, että en koskaan keksi tarinoille hyvää juonta.. Näitä ideoita ei vaan putkahda päähän..
Image
a.men

Postby -Devil-- » Wed Feb 14, 2007 8:13 pm

Err. jounet on niin ylipääsemättömän hankalat kehitellä.
mutta eipä voi mitään, kai sen on kestettävä. kyllä mie nyt
joku päivä jotain epäpäätöntä saan kallooni?
''Eiskan kieli on kohta kuuluisampi ku se itte!''

Postby Zukka » Wed Feb 14, 2007 8:35 pm

a.men wrote:en koskaan keksi tarinoille hyvää juonta..

-Devil-- wrote:jounet on niin ylipääsemättömän hankalat kehitellä

Mine voin oikeastaan allekirjoittaa nämä. Parhaassa tapauksessa niitä ei keksi millään. Mutta yrittäkää, yrittäkää. Pirän peukkua. ^^
Zukka

Postby Tiina » Sat Feb 24, 2007 8:48 pm

Minulla ei juonen keksimisessä ole vaikeuksia, vaan siinä, että aloitan aina uuden stoorin jos keksin jotain uutta, nyt on varmaan 20 stooria kesken :lol: Opin muuten kirjoittamaan paremmin kun luin tuon jutun, kiitoksia Zukka :) Onko kenelläkään neuvoja miten saisin edes yhden stoorin valmiiksi? Olen kirjoitusholisti, pitää aina saada kirjoittaa jotain, mielikuvituskin laukkaa liian paljon :? En voi sille mitään.
Image
Tiina

Postby ÖrriMörrikkä » Sat Feb 24, 2007 8:58 pm

Onko kenelläkään neuvoja miten saisin edes yhden stoorin valmiiksi?

Miulla on hieman sama ongelma, että tulee aloiteltua liian monia tarinoita samaan aikaan ja pian huomaa, että yksikään ei etene... Nyt tässä lähi-aikoina oon vaan pakottanut itseni jättämään päähän pulpahtavat ideat taka-alalle ja yrittänyt kirjoittaa kesken eräisen ficin loppuun. Vasta kun ficci on valmis kannattaa aloittaa suunnitella seuraavaa kirjoitusprojektia. Toimii ainakin minulla! =)
MM&VN
ÖrriMörrikkä

Next

Return to Lordi fanfic