Monsterboard

Kaikki löpinä tänne! Vol 4

Tänne kaikki semmoiset keskustelut jotka eivät LORDI-otsakkeen alle sovi.

Moderators: psyanide, Hemitys

Re: Kaikki löpinä tänne! Vol 4

Postby Jere S » Sat Mar 14, 2015 12:05 am

Ja 'Jere the Lordin soitattaja' iski jälleen tänään erään jyväskyläläisen nuorisotilan teemaillan taustamusiikkisoittolistalle! Spotifyn kautta soitatettiin sekalaisessa järjestyksessä lukuisten rock- ja metallibändien biisejä sellasessa 'underground-teemaillassa'. Olin yksi illan järjestäjistä ja sain soitattaa joitain haluamiani biisejä. Soittolista siis soitatti satunnaisesti viisi Lordin kappaletta; Would You Love a Monsterman, Scare Force One, Nailed by the Hammer of Frankenstein, The United Rocking Dead ja kahteen kertaan How To Slice a Whore.

Eräs paikalle saapuneista nuorista heittikin Monsterman-biisin alkaessa ivallisen kommentin bändiin liittyen, johon totesinkin " bändin nykytuotannon olevan paljon parempaa kuin tämä biisi" (siis miun mielestä, vaikka Monsterman rokkaakin aina yhtä ajattomasti :) ). Veikkaan tyypillä ehkä muuttuneen ääni kellossa, kun hetken päästä soittolistalta soikin Scare Force One ja myöhemmin muita mainitsemiani SFO-albumin biisejä.
ALL HAIL THE FREAKS!!! 8)
Jere S

Postby Monsterimies » Sun Mar 22, 2015 2:15 am

Huh, kylläpä on ollut viikko!

Keskiviikkona koitti vihdoin se kauan odotettu päivä, kun viimeinen ylioppilaskoe (lyhyt matikka) tuli hoidettua pois alta. Siitä hyppäsinkin saman tien auton rattiin, ja tie vei Seinäjoelle, tarkemmin sanottuna Rytmikorjaamolle katsomaan Sabatonia. Huikean keikan vetivät, kouraan tarttui kiertuepaidan lisäksi bändin lavalta heittämä biisilista.

Seuraavana päivänä koitti sitten noin 7-tuntiseksi venynyt kotimatka. Navigaattori ajatti jostakin syystä aivan ihmeellisiä reittejä. Oli siinä pieni pelko puserossa, kun bensamittarin viisari lähestyi uhkaavasti pohjaa ja tilillä oli rahaa hurjat 15 senttiä (palkka kilahti tilille luonnollisesti seuraavana päivänä...). Lopulta polttoaine kuitenkin riitti kotiin asti.

Perjantai meni sitten rauhassa kotona ja kaupoilla pyöriessä, mutta lauantaina auton nokka vei vaihteeksi kohti Kuopiota. Siellä kävin vilkuilemassa KalPan ja Rauman Lukon välisen jääkiekkomatsin ja illaksi sitten taas kotiin.

Tässä saunan jälkeen selailin netin ihmeellistä maailmaa ja taisin juuri löytää koulun, johon haen meneillään olevassa yhteishaussa! Sen verran paljastan, että Tampereen suuntaan taitavat paperit lähteä...

Tähän päätän raporttini, mites muilla?
Raise Hell in Heaven! Raise Hell in Heaven!
I'm who I am and this is what I do
In the end you know that I won't lose
Monsterimies

Postby LittleRoyal » Sun Mar 22, 2015 7:37 pm

No viikonloppu meni silleen ku odotinkin, siskon kanssa oltiin talonvahteina ja tuli leivottua ja laitettua ruokaakin. Saunassakin tuli käytyä ja eilinen ilta + aamuyö meni baarissa ja olotila on ollutkin tänään odotetusti kehno. Ei sentään ollu nii paha rapula kun toissa kerralla... :mrgreen:

Huomenna taas koittaa arki ja saas nähdä mitä viikko tuo tullessaan mutta otaksun että normiviikko on tulossa..
Prisoner of the darkness.
LittleRoyal

Postby Erina » Sun Mar 22, 2015 10:42 pm

No, mitäs tässä sen ihmeempiä. Stressaan hissan pääsykokeita ja sitä, että pitäisi kirjoittaa kolme esseetä ennakkotehtävinä valmennuskurssille, joka alkaa 31. päivä, ja olen saanut aikaiseksi vain yhden. On tässä vielä viikko aikaa, mutta tiukoille menee. No, onneksi koko kurssin idea on oppia myös sitä esseen kirjoitusta, että jos työ on vähän puolivillaista, se ei oo mikään katastrofi. En oo kuitenkaan pääkallonpaikalle menossa vielä. Paninpa myös työhakemusta Stockalle kesäksi, katotaan pääsiskö edes haastatteluun asti. Kielitaito on suunnilleen mun ainoa valtti, kun ei pahemmin työkokemusta oo. Toivotaan parasta^^
latua oon lesbo
Erina

Postby Para-Noir » Sun Apr 19, 2015 11:39 pm

Että sellainen hallitus muodostumassa. Toivottavasti on parempi kuin edellinen. Edellisen ainoa sulka hatussa kun taisi olla homoavioliittolain hyväksyminen.
I think I'm paranoid.

KLIK!
Para-Noir

Postby monsu » Sun May 03, 2015 1:50 pm

Huhhahhei, kevät on ollut melko jännää tääs. Ei ole edes ehtinyt huomata ajankulua, vaikka välistä tuntuikin, että aika ei etene. Opinnäytetyö on tehty, rästikurssit on tehty, miittejä (WHOAAAH >:O) pidetty ja sitä kautta löydetty uusia ystäviä, menetetty yksi rakas ja löydetty uusi rakkauspakkaus edesmenneen kruununperijäksi, mökkikausi aloitettu jo kuukausia sitten ja vappukin jo meni... ja kohta sitä jo valmistuu ammattiinkin! Huhhuh, että aika kuluu. D:

Olen kai tullut vanhaksi, kun aika vain humahtaa ohi. Silloin joskus nuorempana viikko tuntui melkein kuukaudelta, nykyään toisinpäin. Aivan uskomatonta. Milloinkas se olikaan kun puhuin että tarkoitus olisi aktiivistua täälläkin; kuinkas sitten kävikään.... taisi "unohtua" taas kerran kaiken kiireen keskellä. Toisaalta ei ole ollut juuri asiaakaan. Olen täällä yrittänyt käydä (ja käynytkin) säännöllisesti vilkuilemassa, mistä täällä puhutaan ja mikä on homman nimi, mutta kirjoittelu on jäännyt vähemmälle.

Nyt tosin olen yli kuukauden ollut kokonaan käymättä täällä... aika moni muukin on unohtunut viimeisen reilun kuukauden aikana. Koulu on vienyt oman aikansa (onneksi nyt helpottui jo, kun opinnäytetyö valmistui), mutta suurimman ajan on vienyt uuden elämän aloittaminen.
Ei nyt mitenkään suuremmalla tavalla uuden elämän, mutta kuitenkin. Huhtikuun alussa jouduin tekemään 16-vuotiaan kissani kohdalla ratkaisun, mikä tuntui jotenkin uskomattomalta ja tyhjentävältä, mutta oli silti oikea (ja armollinen) päätös; jouduin päästämään hänet paremmille metsästysmaille. Pääsiäisen aikaan kissavanhuksemme oli kumman väsynyt ja aristi peräpäätään, minkä vuoksi soitin heti pääsiäisen jälkeen tiistaina paikalliselle eläinklinikalle, että tarkistetaan, mikä vanhan kaverin peppua vaivaa; tulehtunut rauhanenhan se oli ja sen olisi kyllä voinut hoitaa lääkityksellä. Päätimme kuitenkin ottaa myös verikokeet munuais- ja kilpirauhasarvojen tarkistamiseksi, koska kissallamme oli jo ikää ja munuaisten vajaatoiminta on hyvin yleistä vanhoilla kissoilla. Lisäksi epäilinkin munuaisvaivoja, koska kuluneen vuoden aikana rakas karvapalleroni oli laihtunut huomattavasti, lisännyt vedenjuontia ja vähentänyt syömistä. Olin myös jo eläinlääkärille mennessä valmistautunut henkisesti siihen, että vanhukseni ei välttämättä enää palaa kotiin valtakuntansa hallintoa hoitamaan. Niin se sitten menikin; munuaisarvot olivat huomattavan korkeat ja eläinlääkärimme oli sitä mieltä, että vanhuksen elämää ei kannata enää väkisin pitkittää. Ei eläinlääkäri tietenkään tuputtanut lopetusideaa, kertoi vain oman näkökantansa. Lääkäri esitti myös mahdollisuutta ruokavaliomuutokseen, mutta muistutti ettei ratkaisulla voitettaisi välttämättä edes vuotta. Tiedä sitten kauanko vanha kissamme olisi vielä sinnitellyt tässä maailmassa, jos olisin itsekkäistä syistä päättänyt pitää hänet elossa. En oikeastaan ajatellut edes vaihtoehtoa B eli ruokavaliomuutos. Munuaisarvot kertoivat jo, että kissamme munuaiset olivat lähes toimintakyvyttömät ja seuraava askel olisi ollut täysi romahdus. Sanoin eläinlääkärille, että päästetään vanhus pois. En olisi kestänyt katsella kissani kärsivän, joten katsoin parhaimmaksi päästää hänet pois ennen suurempia kärsimyksiä; miksi pitkittää parantumatonta kun voi välttää turhan tuskan. Kissa sai kuitenkin elää kaikki 16 vuottaan hyvinkin terveenä ja loppuun saakka onnellisena, sekä ilman kipuja. Mielestäni kissallemme arvokkain tapa poistua tästä elämästä, oli juurikin tämä; lähteä siinä vaiheessa kun vielä on onnellinen ja elämäänsä tyytyväinen. Tottakai päätös sattui, itketti ja suretti, mutta pohjimmiltani tiesin tehneeni aivan oikein.
Kun sitten mieheni kanssa päästiin klinikalta kotiin tyhjän kantokopan ja kissan kaulapannan kanssa, aika tuntui jotenkin pysähtyneeltä. Suretti aivan järjettömästi, itkin ja palelin; asunto oli jotenkin niin tyhjä ja aivan liian hiljainen. Vaikka kissat eivät kovinkaan äänekkäitä ole ja viihtyvätkin omissa oloissaan, silti kissatalous ei vain toimi ilman kissaa. Aivan liian hiljaista ja jotenkin tyhjää. päivät matelivat ja ajantaju katosi täysin, silloin yksi päivä tuntui kolmelta ja sekä minulla että miehelläni (vaikkei se sitä myöntänytkään) oli jotenkin orpo ja toimeeton olo. Onneksi menetystämme ja siitä koitunutta surua hieman lievitti se, että saimme kissamme tuhkat kotiin seuraavana päivänä eläinklinikkakäynnistämme. Siellä vanhuksemme nyt on; kirjahyllyssä, kauniissa keraamisessa tuhkauurnassa. (:

Yllättävän nopeasti pääsin surusta ylitse, sillä minulla ei ollut syytä surra. Kissa eli pitkän ja hyvän elämän, eikä kuollut lainkaan ennen aikojaan. Aloin loppuviikkoa kohden jo katsellakin kissailmoituksia netistä ja seuraavana tiistaina haimme kuopiosta vanhuksemme valtakunnalle sopivan vallanperijän. Kuninkaan tilalle saapui kuningatar; oikein nätti, täysin musta, 4-vuotias kissaneito nimeltänsä Cersei.
Moni voi ajatella, että Cersei on vain laastarikissa, otettu vain siksi, että tarvitsemme jonkun korvaavan mahdollisimman pian paikkaamaan ikävämme. Asia ei kuitenkaan ole näin. Kuten sanoin, kissatalous ei toimi ilman kissaa. Kun johonkin on tottunut, ei ilman sellaista voi elää; tässä tapauksessa kissan läsnäolo. Puhutaan, ettei uutta kissaa pitäisi ottaa samantien, kun edellinen on siirtynyt keskuudesta pois, mutta itse näen uuden elämän aloittamisen hyvänä tapana ylipääsemiseen ja asian käsittelyyn. En tosiaan ottanut uutta kissaa hetken mielijohteesta, enkä välineeksi lievittää surua; uusi kissaneitimme oli jo alusta asti aivan yhtä rakas lapsukainen meille, kuin mitä kissavanhuksemme oli ja tiedostamme kyllä, että tässä on nyt taas yksi monien vuosien kasvatus- ja hoitorupeama. :D
Toivonkin kovasti voivani tarjota tällekin kissalle pitkän ja onnellisen elämän. Kävin läpi monia ja taas monia ilmoituksia, mutta tämä osui suoraan; tiesin että hänet minä tahdon meille. Nyt Cersei on ollut meillä kolmisen viikkoa ja hän on osoittaunut hurmaavaksi persoonaksi. Hän on ottanut valtakunnan täyteen halintaansa ja sulattanut sekä meidän, että myös kaikkien läheistemme sydämet.

Olipas taas ihmeellinen hölinäpurkaus, anteeksi tästä. :'DD

Vappu meni mukavasti mökkeillessä ja iloisissa tunnelmissa, rentoutuessa ja grillaillessa. Toivottavasti teillä muillakin oli onnistunut vappu! :)
Näistä tunnelmista on hyvä suunnata kohti kesää ja uusia seikkailuja, valmistumista ja (toivonmukaan) työelämää (ja syksyä, kun silloin pääsee sitten taas ulkomaille. <3). (:
I know I can't stay by your side forever
But I know I won't forget your beauty
My black diamond
monsu

Postby Jere S » Sun May 03, 2015 5:00 pm

Otan osaa kissasi puolesta, monsu. Tiedän tunteen, kun perheelle rakkaasta kissasta on jossain vaiheessa päästettävä irti. Meidän perheen kissat, Milli ja Minttu, elivät hyvän elämän ja oli surullista kun niillekin tuli näitä munuaisvaivoja. Minttu päästettiin ensimmäisenä kissojen taivaaseen 2008, kun se oli 14-vuotias. Milli eli pidemmän elämän, 18 vuotta, ja pääsi samaiseen parempaan paikkaan 2010. Se päivä osoitti myös sen, että kun on kuolemaa niin voi syntyä myös uutta elämää. Samana päivänä, kun Milli-kissa jätti tämän maailman, niin enoni ja hänen vaimonsa saivat esikoislapsensa. Nyt tämän toukokuun lopulla tämä kyseinen serkkutyttö saa pikkuveljen. Mutta kissoja ei meidän perheeseen ole enempää hankittu, eikä varmaan hankitakaan.

Mutta nyt iloisempaan tunnelmaan. Vappuna pidettiin pienet vappupippalot enoni perheen uudella asunnolla ja muu viikonloppu on kulunut lähinnä seuraavan viikon koulujuttuja miettiessä ja tehtäviä tehdessä. Tänä vuonna olikin nyt neljäs kerta, kun vappupäivänä tuli kuunneltua koko Lordin julkaistu tuotanto, etenkin kun viime syksynä siihen saatiin odotettua lisäystä. Kohta Lordin biisejä varmaan alkaa olla jo niin paljon, ettei kaikkia välttämättä kaiken muun vappuhulinan keskellä ehdi kuuntelemaan. Lordi-kuuntelumaratonini loppuikin tällä kertaa 1.5. ja 2.5. välisenä yönä.

Sellasta löpinää tältä jyväskyläläis-Lordi-fanilta tällä kertaa. Kesän suunnitelmia varmaan kertoilen, kun kesäloma on lähempänä. Heissan vaan kaikille! :mrgreen: :D
Jere S

Postby Edya » Wed May 13, 2015 12:57 pm

Monsu, mäkin tiedän miltä susta tuntuu. Yhden kissan oon joutunu laittamaan unille, eikä ollu mikään kovinkaan mukava kokemus. Ikäähän mulla oli silloin 12v. Nykysen kissan kanssa on ollu ongelmia, kun toi uuno meni tippumaan sellaset 5-6 metriä ikkunasta. Kolme leikkausta ja nyt vasta näyttäis parantuvan kunnolla.

Stressaan ihan liikaa tulevaisuutta, oon ihan hermona ylioppilastuloksista ja pelkään pahoin, että kusin reaalin totaalisesti. Tää on taas tätä mun katastrofiajattelua, mutta loppujenlopuksi kaikki menee ihan hyvin. Ehkä mun kannattais luottaa itteeni vähän enemmän ja uskoa, että se lakki tippuu päähän keväällä. Ei siinä, ei se maailmanloppu olis, jos en pääsiskään nyt ylioppilaaksi. Toki saattais kirpasta, mutta en jäis tuleen makaamaan.

Ehkä yritän nyt rauhottua ja vedän syvään henkeä, toitottaen, että kaikki kyllä järjestyy.

Ihan näin btw, onks kukaan tulossa Judas Priestin keikalle kesäkuussa?

Edit// Mustakin tuli ylioppilas!
Edya

Postby monsu » Wed May 27, 2015 1:31 pm

Yaaaaaayyyy!
Nyt se on sitten virallista ja lopullista; koulu on ohi nyt ja minusta tuli media-assistentti.
Oikein sydämeen sattui katsella eilen koulussa, kun koulun storagelta poistui ~1900 turhaa työ- ja tehtävätiedostoa. Hieman ehkä saatoin mielessäni herkistyä, kun koko kahden vuoden todistusaineisto aktiivisesta koulunkäynnistä poistui alle minuutissa. (Toki tärkeimmät tiedostot olin jo sirtänyt Driveen, jotta saan omalle koneelle talteen.)
Jäljellä enää huomiset valmistujaisjuhlaharjoitukset ja perjantain valmistujaisjuhla(, minkä juliste ja käsiohjelma ovat minun käsialaani. D:). Sitten on koko homma lopullisesti ohi ja siitä suunnataan kohti työelämää tai mahdollisesti uusia opintoja. En tänä keväänä hakenut mihinkään, mutta eihän sitä tiedä, jos vuoden päästä vaikka hakisinkin. Ajastaanhan sen näkee mihin tässä päätyy.

Tänään ei tosiaan ole tunteja ollenkaan, koska koululla ei enää tässä vaiheessa ole mitään älyllistä tekemistä. Eilinenkin koulupäivä kesti vajaat pari tuntia, kun siivoiltiin luokka ja poistettin omat tiedostot koneilta. Nyt istuskelen kotona kiusaamassa naapureita musiikilla ja mietin, että mitä sitä tekisi.

Sain jo aikaiseksi, suuren kahvikupillisen jälkeen, ripustaa yhden kapean verhon makuuhuoneen verhojen jatkeeksi, jotta aurinko (tai no valoisuus ylipäätään) ei joka helkkarin aamu heijastuisi tuon yhden nurkan kautta suoraan minun naamaani (vihaan valkoisia seiniä, koska valo ja heijastelu...).

Niin ja väsäsinhän minä jo uuden avankin itselleni! Saatte kunnian nähdä tämän ensimmäisenä. ^^
Tosiaan, avassa lukee "Monsuuh", koska olen vakiinnuttanut sen nickikseni kaikkialla, enkä nähnyt mitään syytä sille, etteikö se kävisi täälläkin, vaikka tämän foorumin käyttäjänimi onkin monsu. :D
Otin Monsuuh -nimen käyttööni vuonna 2009, mutta Monsuksi minua kutsutaan edelleen monessakin paikassa, enkä pistä lainkaan pahakseni lempinimiä. Kutsukaa ihan millä nimellä haluatte. :3
Olen saanut monenlaisia lempinimiä vuosien aikana; Monsu, Monsuuni, Monttu, Hiekkakuoppa (väännetty montusta :D), Mons, Monsuli... jne. Näitähän riittää ja uudet ovat toki tervetulleita.
Avatar -kuva on omaa käsialaani, se on yksi uusimpia piirroksiani. Pelkäsin aluksi, että kuvanlaatu kärsisi liikaa croppauksesta ja kuvan pienentämisestä 100x100px kokoon, mutta eipä tuo sitten kuitenkaan kovemmin tuhoutunut. Yllättävän hyvä kuvanlaatu siihen nähden, että alkuperäinen kuva on samsung galaxy s2:n kameralla otettu.

Eipä mulla juuri muuta höpistävää enää tähän hätään taida olla. Voisin keittää uudet kahvit ja yrittää kehittää itselleni jotain kehittävää tekemistä.
Ugh, olen puhunut. Kiitos ja anteeksi. C:

//EDIT: mikäli jotakuta kiinnostaa nähdä alkuperäinen kuva, mistä avani on cropattu, niin nyt se löytyy deviantartista. http://monsuuh.deviantart.com/art/Awa-s-scars-535700415
Kuvassa siis tosiaankin roolipelihahmoni, josta jo puhuin ummet ja lammet tuolla "piirrätkö omaa sarjakuvaa" -topicissa.
Last edited by monsu on Wed May 27, 2015 3:49 pm, edited 1 time in total.
My black diamond
monsu

Postby Jere S » Wed May 27, 2015 3:35 pm

monsu wrote:
Eipä mulla juuri muuta höpistävää enää tähän hätään taida olla. Voisin keittää uudet kahvit ja yrittää kehittää itselleni jotain kehittävää tekemistä.
Ugh, olen puhunut. Kiitos ja anteeksi. C:

Onneksi olkoon, monsu! :)

Koulun loppuminenhan tähän ajankohtaan ja vuodenaikaan huomioiden ajankohtaista, etenkin kun itelläni on enää kaks päivää lukion toista opiskeluvuotta jäljellä. Abivuosihan sieltä syksyllä häämöttää, mikä asettaa kovat paineet niskaan. Argh! Toivon mukaan se vuosi kuluis yhtä tiuhaan tahtiin kuin tämäkin ja että miekin saisin lukion kannalta koulun päätökseen. Mutta kesä on vielä välissä, joten odotellaan vaan...

Kesästä ja koulusta puheen ollen, en kesän aikana pelkästään joudu pänttäämään syksyn lyhyen matikan kirjotuksiin, vaan myös valmistelemaan itsenäisen kuviskurssin työn loppuun. Tänään kuljetin sen pyörällä koulusta kotiin, joten toivon mukaan ehdin työstää sitä seuraavat noin kaks ja puoli kuukautta. Siitä on vasta about kaks seitsemäsosaa valmista, mutta onneks ei varsinaisesti ketuta. Nimittäin työni on lyijykynällä piirrettävä, noin kolminkertainen suurennos yhestä Lordin SFO- bändikuvasta. Bändiläisten ääriviivat on piirretty jo ja Ox on yksityiskohtiaan myöten melkein valmis. Enää puuttuu muut jäsenet yksityiskohtineen plus tausta, jonka väritän vasta syksyllä koulun kuvisluokassa.

Ja tosiaan tuonkin lisäks pitäis muutakin tekemistä keksiä kesäks, jottei yhteen hommaan keskity koko aikaa. Piirtelyä se taitaa suurimmaks osaks olla omalta osalta. Pahimmassa tapauksessa kesällä paahdun joko aurinkoon tai piirtelyhommiin...

Toivottavasti meikältä ei tullut kovin turhaa löpinää, koeviikkoon väsynyt kun olen. (Huoh! :? )
Jere S

Postby monsu » Wed May 27, 2015 4:04 pm

Jere S wrote:Abivuosihan sieltä syksyllä häämöttää, mikä asettaa kovat paineet niskaan. Argh!

Itsekin lukion käyneenä tiedän tunteen, kun abivuosi lähestyy.
Syksyllä se on vaan "onhan sitä vielä kirjoituksiin ja penkkareihin ja kaikkeen aikaa", mutta yllättävän nopeasti se kaikki sitten loppujen lopuksi tuli. :DD

Kirjoitusten aikaan itselläni oli luvattoman paljon paniikkihäiriökohtauksia, mutta en tahtonut siitä mitään lääkärin mainintaa, koska sellainen saattaa vaikuttaa työpaikan saantiin tulevaisuudessa, kun joku voi olettaa paineensietokykyni olevan olematon.
Lukio oli ja meni, koskaan en sitä valkoista hattua saanut. Kirjoitin äidinkielestä M:n ja loput (matematiikka, englanti ja kemia) jäivät I:ksi.
En mennyt uusimaan kokeita, enkä varmaan ole koskaan menossakaan. Lukiotutkinto on kuitenkin taskussa, enkä koe tarvitsevani ylioppilastutkintoa mihinkään, kun en ole yliopistoon menossa.

Päästyäni lukiosta keväällä 2012, pidin välivuoden ja hain sitten 2013 keväällä ammattikouluun, juurikin tälle audiovisuaaliselle alalle. Sain lukiosta 38ov hyväksilukuja, mikä mahdollisti valmistumiseni kahteen vuoteen.

Aluksi toki masennuin kirjoitusten täydellisestä reputtamisesta ja pidin itseäni täysin idioottina ja huonona ihmisenä, mutta tässä myöhemmin olen tajunnut, että turha ottaa elämästä turhaa stressiä. Kaikki loksahtaa kyllä paikoilleen. En ole päivääkään katunut ammattikouluun menemistä ja päätöstäni olla uusimatta kirjoituksia. Kuluneet kaksi lukuvuotta tuossa audiovisuaalisella ovat olleet varsin mukavia ja mieleenpainuvia. Jään suorastaan kaipaamaan tätä aikaa. :))

Onnea kuitenkin tulevalle abivuodelle ja kirjoituksiin. Kyllä se siitä. (:

Ja Edyalle aivan valtavat onnittelut valkolakista! ^^
My black diamond
monsu

Postby Erina » Wed May 27, 2015 6:11 pm

Mulla oli eilen hissan pääsykokeet ja ai että oon helpottunut, että ne on ohi. Tää kevät vei multa melkein mun mielenterveyden rippeetkin. No, nyt ei tarvii enää stressata, ei ainakaan ennen kuin tulokset tulee. Mutta tää on nyt vika kerta kun pyrin hissaan. Jos en nyt pääse, sitten annan olla ja keksin jotain muuta. Mä en enää kestä yhtään tällaista kevättä. Itku- ja ahdistuskohtauksia oli lähemmäs joka päivä, ei koskaan enää.
latua oon lesbo
Erina

Postby Kitawa » Wed May 27, 2015 11:12 pm

Kysymys monsulle: mitäs uunituore media-assari seuraavaksi alkaa puuhaamaan? Mikä on erikoistumisalueesi (onko amiksissa sellaista media-alalla?)? Terveisin medianomi vuoden päästä
I can do all things through Christ, who strengthens me. Phil. 4:13
Kitawa

Postby monsu » Thu May 28, 2015 8:40 am

Kitawa wrote:Kysymys monsulle: mitäs uunituore media-assari seuraavaksi alkaa puuhaamaan? Mikä on erikoistumisalueesi (onko amiksissa sellaista media-alalla?)? Terveisin medianomi vuoden päästä

Mitähän sitä tässä, oman alan töitä hakemaan, mutta kiven alla tuntuu olevan. Jos ei ala löytymään, niin pitää alkaa katsella laajemmin työpaikkoja. Olisihan tässä jo perhettäkin ihan mukava alkaa lähivuosina perustaa. :))

Meillä ei tuolla ainakaan mitään erioistumisalueita tai suuntautumista ollut, peruskoulutushan tuo on. Siellä käytiin kaikki alan osa-alueet läpi, osa pintaraapaisuna, osa sitten syvemmin. Enemmän keskityttiin valokuvaamiseen ja kuvankäsittelyyn, graafiseen suunnitteluun ja mainontaan. Lehtijuttujen tekemistä opeteltiin aika vähän, lähinnä harjoiteltiin vain taittamista, mutta työssäoppimisten kautta itse sain harjoitusta lehtityöhön. Radio- ja äänitekniikkaan oli yksi 3ov:n jakso, missä opeteltiin lähinnä vain erilaisia tapoja äänittää ja tehtiin koykäinen "mykkävideoon äänet" -ryhmätyö (minkä tein tyyliin yksin, koska samperin aktiivinen ryhmä :|).

Meillä on ammatillisissa tutkinnon osissa (90ov) neljä osa-aluetta; Audiovisuaalinen tuotanto (mihin sisältyy kokonaisuuksina painotuotanto/painoviestintä ja sähköinen tuotanto) , graafinen tuotanto, kuvankäsittely ja tapahtumatuotanto.

Audiovisuaalisen tuotannon osa oli lähinnä sitä perusopetteleua, tutustumista ohjelmistoihin ja hermojen menetystä ihmeellisten pilipali -tehtävien kanssa. Audiovisuaalinsen tuotannon painotuotantoon/painoviestintään sisältyi mediasuunnittelua, typografiaa, valokuvaamista, graafista suunnittelua, asiakaspalvelua ja ohjelmistoihin tutustumista ja niihin syventymistä. Periaatteessa siis kaikki perussetti. Sähköinen tuotanto sitten syvensi tuota painopuolta jonkin verran ja siihen lisänä opeteltiin animointia ja videoiden tekoa (käsikirjoittaminen, kuvaaminen, editointi...) sekä ihanan kamalaa 3D suunnittelua. En vieläkään ole sinut 4D Cineman kanssa, hyvä etten verta itkenyt sen kanssa. Perusteet on hallussa kyllä ja osaan ohjelmaa käyttääkin, mutta ei oo kyllä mulle tarkoitettua hommaa 3D suunnittelu. :D

Graafinen tuotanto, kuvankäsittely ja tapahtumatuotanto käytiin koulussa läpi melko pintapuolisesti, kun nuo kuitenkin syvensivät audiovisuaalista tuotantoa melko paljon, mitä nyt lisänä tuli sitten vielä yritystaloutta ja tekijänoikeus-juttuja. Lisäksi tässä keväällä toteutettiin valokuvanäyttely "viimeinen näytös" (https://www.facebook.com/viimeinennaytos // https://instagram.com/viimeinennaytos/), jossa siis historiallisesti merkittävät henkilöt olivat eksyneet nykyaikaan. (Ja jos jotakin minun naama sattuu kiinnostamaan, niin olen mallina Marie Antoinette -kuvissa.)
Nämä kolme osa-aluetta toteutuivat syvemmin työssäoppimisissa, joita oli yhteensä 20 viikon verran, eli kaksi jaksoa. Työssäoppimisista luonnollisesti tehtiin näytöt asiakkaalle, eli työssäoppimispaikalle. Graafinen tuotanto ja kuvankäsittely oli käsitelty samassa näytössä ensimmäisen työssäoppimisen aikana ja tapahtumatuotanto oli sitten toisen työssäoppimisen pääkohde.

Näyttöjä meillä oli yhteensä kolme ja opinnäytetyö siihen päälle.
Ensimmäinen näyttö oli audiovisuaalisen tuotannon näyttö, mikä tavallisesti tehdään koululla ja aiheena on toteuttaa kuvitteellinen mainoskamppanja, missä jokin uusi liike on avaamassa toimintaansa, mutta itselläni tämäkin näyttö meni asiakastyönä paikalliselle yritykselle, mikä toteutti lähiruokamessut ja -seminaarin. Tein sitten heille mainokset ja messujen käsiohjelman, sekä hieman kaikkea muutakin ylimääräistä.
Sitten nuo kaksi muuta tulivat työssäoppimisten kautta;
Ensimmäinen työssäoppimisen näyttöni toteutettiin varkauden nuorisopalveluille, kun kokosin heille "silta seiskalle" -tapahtumasta ifolor -kirjan (mikä muuten oli aika kamalaa touhua, koska se ifolor -sovellus oli hanurista), mihin sain käsitellä ~70-100 kuvaa. Kuvankäsittelyssä ei ollut mitään vikaa, se oli varsin mukavaa ja nopeaa touhua, kun olin ensin saanut seulottua parhaat kuvat ~500 kuvan joukosta. Nopeastihan nuo sitten käsitteli camera raw'n kautta photariin ja cmyk -kuviksi. Naurattaa vieläkin, kun kuvankäsittelyyn meni ehkä 5-6 tuntia, niin sitten ifolor -ohjelman kanssa painin varmaan 10 tuntia. Olisin voinut kuvitella että tuntimäärät olisi toisinpäin, mutta yliarvioin ifolorin kirjasovelluksen hyvin pahasti, se on harvinaisen jumittava ja hidas. InDesignillakin olisin saanut saman aikaan nopeammin, mutta asiakashan sen määrittää millä tehdään mikäkin. :D
Toinen työssäoppimisen näyttö tapahtumatuotannon osa-alueella toteutettiin Varkauden nuorisopalveluille ja Varkauden nuorisotiedotuspiste nuotille (periaatteessa myös pelituki ry:lle), kun koostin kirjastolla järjestetyn pelipäivän kuvia ja tunnelmia tapahtumaa esitteleväksi pdf:ksi. Tähän sain sentään käyttää InDesignia, mikä nopeutti työtä huomattavasti.
Opinnäytetyöni toteutettiin Varkauden nuorisotiedotuspiste nuotille Mediataitoviikko 2015 markkinointina ja mainontana. Tein siis tämän vuoden mediataitoviikolle markkinoinnin, mikä sisälsi koko viikon kattavan julisteen ja lisäksi jokaisen tapahtuman oman julisteen, sekä facebook -tapahtuman ja "facebookspämmin".

Asiakastöihin meillä oli hyvät mahdollisuudet ihan muutenkin, kun monet tulivat kysymään koululta mediapalveluita aina studiokuvista mainontaan asti. Verkkosivukurssilla (ah, iki-ihana adobe dreamweaver </3) mm. olivat koodanneet viimevuonna paikalliselle (kuolleelle) kauppakeskukselle nettisivut ja tässä keväällä kakkoset toteuttivat mainosvideota eräälle järjestölle.
Kaikkea hyvää portfoliontäytettä sitä kyllä sai, jos vain oli aktiivinen ja otti avoimesti asiakastöitä vastaan. Itsellänikin listassa mm. etsivän nuorisotyön julistetta ja esitettä, ne lähiruokahommat, näytöt ja oppari sekä tämän vuoden kevätjuhlan juliste ja valmistumisjuhlan käsiohjelma. (Käsiohjelmien taitosta jo sainoinkin opettajalle, että "jos jottain oon oppinu täällä, niin kerientaiton ainakin, niitä kun on jo kaksi nyt viralliseen käyttöön tehty".)

Periaatteessa tuosta avv:lta saa pätevyydet aina valokuvaamisesta mainossuunnitteluun ja radiotyöstä käsikirjoittamisiin saakka. Vaikka osa-alueita onkin paljon 120ov:n tutkinnolle ja pätevyyttä on tämän jälkeen vaikka mihin, niin "perusduunareitahan" tässä silti ollaan medianomeihin ja muihin korkeammin koulutettuihin verrattaessa. Tästähän olisi nyt mahdollisuus jatkaa korkeakouluun opiskelemaan lisää, kuten muutama meidän luokka-asteelta tekikin, mutta en vielä ainakaan ole aikeissa hakea mihinkään jatkamaan.
My black diamond
monsu

Postby Para-Noir » Thu May 28, 2015 11:36 pm

Muistan sen hetken (joten kuten), kun sain taitettua ensimmäisen julkaisuni valmiiksi. Ohjelmana oli PageMaker 7, laitteena PC ja hermot totaalisen riekaileina. Ei sen takia, että ohjelma olisi ollut mitenkään äärimmäisen vaikea käyttää, vaan sen takia, että jokainen sivunvaihto kesti niin helvetin kauan. Muistaakseni viimeiset sivut veivät lähes tunnin verran aikaa latautua. Ilmeisesti PC ei ihan ollut se kaikkein paras alusta taitto-ohjelmalle.

Nyt 12 vuotta ja noin 200 tai 300 julkaisua myöhemmin kaikki sujuu melkein kuin tanssi. Ainoastaan silloin tulee ongelmia, kun pitää kirjoittaa juttu jostain sellaisesta aiheesta, joka ei tippaakaan kiinnosta. Onneksi tuollaisia ei ole pahemmin tullut vastaan.
I think I'm paranoid.

KLIK!
Para-Noir

Postby Kitawa » Sat May 30, 2015 4:46 pm

Okei monsu, se on tosiaan vähän erilaista sitten kuin meillä medianomipuolella, itsehän olen tv-kuvauspuolella. En mä arvannut, että amiksessa on NOIN laaja tuo tutkinto. Todella erilaisia ammattikenttiä pintaraapaisuna läpi, joku kuvankäsittely vrt. radiotyö, huh! No mutta onpahan pohjat, mistä lähteä erikoistumaan sitten ihan mihin ikinä lystää, jos on intoa moiseen. Ei ole ollenkaan pahitteeksi näinä päivinä tuntea alaa laajasti, vaikka erikoistuukin. Duunit on kiven alla useimmilla erikoistuneillakin, yrittäjähenkinenhän tässä pitää olla jos haluaa leipää ja leipänsä päälle voita.
I can do all things through Christ, who strengthens me. Phil. 4:13
Kitawa

Postby Monsterimies » Tue Jun 02, 2015 1:25 am

Itselle tuli todistuksia kouraan tänä keväänä oikein kolmin kappalein! Kyseessä siis lukion päättötokari, media-assistentin paperit ja lisäksi vielä kirjoitin ylioppilaaksi. Neljän vuoden urakka takana ja mieli vähän haikea, ikävä tulee erityisesti tuota amista, lukiota ei niinkään.

Juhlista (enemmän tai vähemmän...) toivuttuani suuntasin sunnuntaina Tampereelle AMK:n pääsykokeisiin, tänään sitten junailin sieltä kotia ja keskiviikkoyönä olisi lähtö seuraaviin kokeisiin... Kiirettä pitää heti "loman" alusta. Heinäkuussa olis sitten inttiin lähtö, saapa nähdä mitä siitäkin tulee.
I'm who I am and this is what I do
In the end you know that I won't lose
Monsterimies

Postby Jere S » Wed Jun 24, 2015 5:03 pm

Nyt se on vihdoin nähty ja koettu paikan päällä: Lordin aukio! Tämän viikon maanantaina mie ja isäni lähdettiin kolmen päivän reissulle, joka arviolta kattoi ehkä 1500 kilsaa autolla ajoa ja itellä useita tunteja musan kuuntelua kuulokkeilla. (Enimmäkseen tietysti Lordia ja Scare Force One-biisi tuli varmaan kymmeniä kertoja kuunneltua. :lol: ) Reissu alkoi Jyväskylästä kohti Lappia, tarkalleen ottaen Sallaa, jossa sitten yövyttiinkin. Tuli ehdottomasti koettua Lapin yötön yö, kun sinä yönä aurinko paisto niin ettei saanut kunnolla nukuttua.

Aikasin aamulla sitten ajettiin reissun päämäärään eli Rovaniemelle. Aukiolla tuli sitten jonkin aikaa fiilisteltyä ja otettua kuvia, kun mie koitin käsilläni niitä yhtyeen v.2006-kokoonpanon betoniin valettuja kädenjälkiä. Myös Kauppakeskus Revontulen lattiassa olevaa Mr.Lordi-kultalaattaa tuli ihasteltua ja kuvattua kännykkäkameralla. Visiitti Rovaniemelle ja erityisesti Lordin aukiolle oli pitkäaikainen haave, joka nyt hyvin ajoitetusti saatiin toteutettua. Ihanaa!! :mrgreen:

Rovaniemen lisäks saman päivän aikana ehdittiin kävästä Haaparannassa lyhyesti ja sieltä jatkettiin Ouluun, jossa seuraavaks yövyttiin. Oulusta vihdoin sain käsiini Anssi Kelan Nostalgiaa-uutuusalbumin, mikä toimi sittemin tämän vuoden nimipäivälahjanani. Keskiviikkoaamuna (eli tänään) lähdettiin Oulusta ajamaan sitten suoraan takas Jyväskylään. Loistava kotiinpaluu, kun postissa oli saapunu tilaamani Lordi-paitatilaus; House Of Ghosts- ja Scare Force One Heads-paidat!

Siinä oli pikkasen löpinää tämän kesän isommasta reissustani. Samoihin aikoihin viime kesänäkin tuli tehtyä Lordi-aiheinen reissu Savonlinnan Lordi-näyttelyyn. Ja siihen vielä lisättynä marraskuun eka Lordi-keikkani Helsingissä, niin se tekee kolme Lordi-aiheista reissua vuoden sisällä. Ei paha, vai mitä? :wink:
Jere S

Postby Para-Noir » Sun Jul 05, 2015 12:34 am

Yksi merkki siitä, että alkaa tulla vanhaksi, on se, että Savonlinnan Oopperajuhlista ei jaksa enää ajaa suoraa päätä kotio. Viimeistään Mikkelin jälkeen silmät painuvat pakosti kiinni ja on pakko sammua muutamaksi tunniksi autoon. Näin on tapahtunut jo muutaman kerran parin viime vuoden aikana.
I think I'm paranoid.

KLIK!
Para-Noir

Postby Erina » Sun Jul 05, 2015 1:29 am

Enkkupuolella kerroinkin jo, että mä pääsin yliopistoon! Kolmas kerta tosiaan sanoi toden^^ eli nyt on tulevaisuus ainakin vähäksi aikaa selkeä. Koko ensi vuosi hissaa, aah <3 tahtoisin erityisesti sitten kun olen peruskurssit suorittanut erikoistua naisten historiaan. Hissa on 99% miesten historiaa ja mua kiinnostaa se 1% naisia.
latua oon lesbo
Erina

Postby monsu » Mon Jul 06, 2015 6:20 pm

Erinalle tosi paljon onnea yliopistoon pääsystä! :))

Minäkin tänne nyt kuulumisiani voisin laitella.
Ensinäkin olen työllistänyt itseni syyskuusta alkaen paikalliseen puhelinpalvelukeskukseen, jossa on asiakaspalvelun ja myynnin puoli. Asiakaspalvelupuolelle ensisijaisesti hain, mutta haastattelussa kerroin, etten näkisi myynnin puolelle pääsemistäkään ongelmana. Pääsin myyntiin ja odotan melko innolla, mitä on edessä.
Kyse ei tosiaankaan ole mistän lehti- tai sähkömyynnistä, vaan vakuutusasioista. Oikeasti järkevää ja tarpeellista työtä siis. Palkkauskin on hyvä siihen nähden, että työpaikka on kävelymatkan päässä ja työ puhelimitse tehtävää sisätyötä. ICT-alan työehtosopimuksella kiinteä tuntipalkka on hieman yli 10 euroa ja oikein hyvällä myynnillä on mahdollisuus proviisioihin. Lisäksi työaika on säännöllistä päivätyötä, jolloin viikonloput ovat mukavasti vapaita, ja paikka on vakituinen, jos sitä vain jaksaa tehdä. En valita lainkaan, johan tässä on riittävästi työttömänä tullutkin istuttua (peräti kuukausi ja jokunen päivä päälle juuri tällä hetkellä). On mukavaa tehdä jotain kehittävää, kotona toimeettomana istuminen ei oikein ole se mun juttu, mukavampi tehdä melkein mitä tahansa työtä.

Toisena minun on aivan pakko kehua teille meidän reipasta kissaneitoa, joka kävi 1.7. eläinlääkärissä ottamassa ensimmäiset rokotuksensa! :3
Entinen omistaja ei tosiaan ollut käyttänyt kissaa rokotuksilla ja asia on ollut alusta asti tiedossa, eikä siinä mitään ongelmaa. Päätimme kuitenkin nyt käyttää kissan rokotuksilla, kun on ollut hyvin aikaa ja parempihan ne on ottaa myöhempään kuin ei milloinkaan. Vaikka Cersei onkin sisäkissa, on silti olemassa mahdollisuus saada kissaflunssat ja muut, joten mielestäni on hyvä pelata varman päälle.
Kissa oli aivan uskomattoman reipas, hämmästyimme ihan itsekin. Verrattaessa edesmenneeseen vanhukseen, jonka kanssa sai tapella jo pelkästä koppaan menemisestä (ja jonka kanssa eläinlääkärikäynnit olivat äänekästä maukumista), käynti oli äärimmäisen sujuva. Neiti meni koppaan jälleen kerran lähestulkoon oma-aloitteisesti, eikä pannut lainkaan pahakseen pientä autoajelua, kun suuntasimme kohti Keski-Savon eläinklinikkaa (aivan loistava paikka ja ihana palvelu!). Autossa kaveri vain makasi kaikessa rauhassa kopassaan ja katseli ympärilleen. Eläinlääkärin pöydälläkin kissa oli aivan rauhallinen ja sosiaalinen itsensä, kyöhnäsi vain ja kehräsi eläinlääkärille. Rokotukseenkaan kissa ei reagoinut mitenkään, ei edes pienintäkään äännähdystä päästänyt, kehräsi ja kyöhnäsi vain; Tuskin edes tajusi koko piikkiä. Kotiin kun päästiin niin hölmönä katsoi meitä, että mikä rapsutuslaitos -reissu se tuokin nyt muka oli. :D
Olen tosi ylpeä meidän neitokaisesta! :3
30.7. on sitten tehosterokotuksen aika.

Ja nyt kun työnäkymäni ovat varmistuneet, niin ollaan suunniteltu ulkomaanmatkaa elokuulle. Isännän kesätyöt päättyvät 10.8. ja omat työni alkavat vasta syyskuun puolella, niin elokuun lopussa on hyvin aikaa matkustaa. Ajattelimme olla oikein hurjia ja varata kahden viikon matkan, aina niin ihanalle, Madeiralle! :3
Kaksi viikkoa siksi, että äkkilähdöissä ei juurikaan ole hintaeroa viikon ja kahden viikon välillä. Hintaero matkapaketeissa on vain reilu 200-300 euroa, tokihan elämiseen siellä menee rahaa hieman enemmän kuin viikon aikana, mutta matka tulee olemaan silti hintansa väärti. On ihanaa ajatella, että pääsee kahdeksi viikoksi irtautumaan tavallisesta arjesta.
Mieheni veli kysyi, miksi emme menisi vaikka mökille; vastaus kysymykseen on juurikin se, että mökilläkään ei pääse kunnolla irti arjesta. Mökilläkin riittää työtä; puuhommia, ruohonleikkuuta ja matonpesua, lisäksi tulisi kuitenkin käytyä kylässä sukulaisten luona ja sielläkin riittää aina kaikkia pieniä apuhommia. Kunnolliseen rentoutumiseen ja täysin yhteiseen omaan aikaan tarvitsee irtautumisen tavallisesta. Ja kun työni alkavat, niin emme kuitenkaan pääse ulkomaille ainakaan vuoteen. Korkeintaan ensi syksynä, kun kesälomia on kertynyt ja aion niitä käyttää.
Pikkusiskoni, joka asuu tuossa naapurissa, on jo lupautunut kissanhoitajaksi (koska on kuitenkin kotona koulujen alkamisen takia) ja on tehnyt sitä jo kahden edellisenkin ulkomaanmatkan aikana. Mukavahan se on hänellekin, kun saa kerättyä pientä tienestiä ja mikä parasta (pikkusiskoni mielestä): saa pelata Simsiä (Sims2) meidän koneella ihan vapaasti ja kaikessa rauhassa. Silloin kun aloimme suunnitella kahden viikon reissua, niin pikkusisko oli jo sitä mieltä, että "joo olkaa vaan kaks viikkoo!". :D
Näillä näkymin perjantaina varataan ja maksetaan matka, ja sitten ei auta kun selvitä matkajännityksen ja -innostuksen kanssa. Matkalaukut on jo etsitty tuohon hollille ja matkakuume on uskomattomissa lukemissa molemmilla. Lentojen hintoja on seurailtu vähän väliä ja hirmuisia suunnitelmia matkakohteen aktiviiteteista ja ravintoloissa käymisistä on jo suunniteltu. Tämä on aivan järjetöntä, mutta kai sitä välillä pitää riipaista oikein kunnolla. Jaksaapa sitten taas arkea koko syksyn, talven ja kevään yli. :DD

Toivottavasti muidenkin kesä on mennyt tähän asti mukavasti ja jatkuukin mukavana! :3
Last edited by monsu on Tue Jul 07, 2015 6:21 am, edited 1 time in total.
My black diamond
monsu

Postby Nikkeli94 » Tue Jul 07, 2015 12:47 am

Erina wrote:Enkkupuolella kerroinkin jo, että mä pääsin yliopistoon! Kolmas kerta tosiaan sanoi toden^^

Täällä sama, kolmas kerta soi paikan Lapin yliopiston luokanopettajakoulutukseen!
Nikkeli94

Postby Erina » Tue Jul 07, 2015 1:50 pm

Nikkeli94 wrote:
Erina wrote:Enkkupuolella kerroinkin jo, että mä pääsin yliopistoon! Kolmas kerta tosiaan sanoi toden^^

Täällä sama, kolmas kerta soi paikan Lapin yliopiston luokanopettajakoulutukseen!

No niin! *high-five* onneks olkoon sullekin, hieno juttu!
latua oon lesbo
Erina

Postby Edya » Thu Jul 30, 2015 8:35 pm

Jokseenkin hyvä fiilis, sain töitä lähimarketista, jossa oon ollu töissä jo useamman kesän. Lisäksi, lähden syys-lokakuussa viikon kestävälle reissulle Ranskaan..autolla! Mennään joko Ruotsin, tai sitten Baltian ja Puolan kautta Pariisiin, koska frendi työskentelee siellä Au-pairina.
Matkakuume on kova, mutta pitää vaan kestää, kyllä se syksy sieltä tulee ja onneks on töitä, jotka vähän nopeuttaa vuorokausien kulumista.
Voin kyllä jo nähdä itseni sekoilemassa maantiellä, olis myös mahdollisuuksien mukaan tarkotus käydä Auscwitzissä, katsotaan, jos aika ja kiinnostus riittää.
Edya

Postby Nikkeli94 » Sun Aug 16, 2015 3:17 pm

Oliko muillakin sivu alhaalla tässä viikonlopun aikana?
Nikkeli94

PreviousNext

Return to Sekalaista höpinää