Monsterboard

Kirjoituskoulu, beta-asiaa, mielipiteitä kaipaillaan

Fanien Lordi-maailmaan sijoittuvia novelleja (short stories), tarinoita ja muita tuotoksia.

Moderators: Hemitys, psyanide

Postby Tiina » Sat Feb 24, 2007 9:06 pm

ÖrriMörrikkä wrote:Miulla on hieman sama ongelma, että tulee aloiteltua liian monia tarinoita samaan aikaan ja pian huomaa, että yksikään ei etene... Nyt tässä lähi-aikoina oon vaan pakottanut itseni jättämään päähän pulpahtavat ideat taka-alalle ja yrittänyt kirjoittaa kesken eräisen ficin loppuun. Vasta kun ficci on valmis kannattaa aloittaa suunnitella seuraavaa kirjoitusprojektia. Toimii ainakin minulla! =)
Kiitos, pitää kokeilla jos vaikka onnistuisi :)
Image
Tiina

Postby Zukka » Sat Feb 24, 2007 9:25 pm

Tiina wrote:Onko kenelläkään neuvoja miten saisin edes yhden stoorin valmiiksi? Olen kirjoitusholisti, pitää aina saada kirjoittaa jotain, mielikuvituskin laukkaa liian paljon :? En voi sille mitään.

Hmjoo. Mullakin oli Finissä sama juttu. Ficciä pukkaa ja pukkaa ja pukkaa, eikä millekään näy loppua. Kyllästyin ja poistin jokaisen. Sen jälkeen en sinne ole kirjoitellut. Täällä siirryin sitten tosiaan noihin oneshotteihin, eli yhden osan ficceihin. Hyvin toimii. ^^
You may find me lying on some desert road
My eyes wide open to the universe
Zukka

Postby --monster-- » Fri Mar 02, 2007 2:15 pm

Meni perille kaikki. Kiitoksia Zukka näistä hyvistä neuvoista. :wink:
--monster--

Postby Stude » Thu Mar 15, 2007 7:06 pm

Heissan kaikki!
Tässä tuli nyt pieni juttu, jonka voisin lisätä tänne. (Ja Sukalta on lupa tähän.)
Eli siis tuttua kielioppia kerratkaamme. ^^

Repliikkiviiva ja lainausmerkit

Nonniin. Tähän probleemoon olen törmännyt joidenkin kirjoittajien tarinoissa.

×Repliikkiviiva
Kun kirjoitat vuoropuhelua, jossa käytät nimenomaan repliikkiviivaa, muistathan, että vuorosanan jälkeen tulee pilkku. EI piste.
Siis jos vaikka olisi:
-Hei. Sanoin tervehdykseksi.
Ei näin. Tässä tuli virheitä muutama. Ensiksi; johtolauseen edessä on piste, ja johtolause alkaa pienellä kirjaimella.
Älkää kirjoittako noin, miten tuossa näytettiin. Se hankaloittaa juuri sitä, miten sen ymmärtää. Tuostakin voisi tajuta, että vuorosana on koko juttu.
Tehkäämme siis näin:
-Hei, sanoin tervehdykseksi.
Tuolleen sen pitäisi mennä. Pilkku johtolauseen eteen ja hyvällä mennään.

Sitten on tämä poikkeus huuto-/kysymysmerkin kanssa. Pilkkua ei tule valitettavasti noiden kyseisten merkkien jälkeen. Eli jos nyt vaikka kirjoitat:
-Älä mene sinne! huusin kaverini perään.
Silloin ei tule sitä pilkkua. Ja muistakaa, että huuto-/kysymysmerkin jälkeen tulee pieni kirjain. EI iso.

×Lainausmerkit
Kun kirjoitamme lainausmerkeillä, käytämme oikeastaan samoja sääntöjä, kun repliikkiviivassakin.
Elikkäs, lainausmerkkien jälkeen tulee pilkku, JOS vuorosana ei lopu huuto-/kysymysmerkkiin.
"Hei", sanoin ystävälleni.
"Terve!" kaverini tervehti.

Ja tämä seuraava on vain sitten extraa. Ei ole pakko käyttää..
Kun kirjoitamme jatkoa vuorosanalle, pilkkua voi käyttää.
"Hei", sanoin, "mitä kuuluu?"
Tällöin toinen vuorosana alkaa pienellä kirjaimella. Ei isolla. Mutta tietenkin voi kirjoittaa pisteen avulla tuon. Silloin vain toisen pilkun tilalle tulee piste ja toinen vuorosana alkaa isolla kirjaimella.
Tämä potee myös repliikkiviivassa.
Mutta lisäilen tässä, että kun kirjoitetaan kaksi vuorosanaa johtolauseen ympärille, tulee myös jälkimmäiseen vuorosana repliikkiviiva.
-Hei, sanon, -mitä kuuluu? (tai sitten -Hei, sanon. -Mitä kuuluu?)

Konjuktiot

Come on. Sitten täällä on toinen probleemo tietääkseni.
Eli miten käytetään pilkkua konjuktioiden kanssa.
Pilkku tulee aina ennen konjuktiota (Olin vihainen, koska...). Ei konjuktion jälkeen.
Tämmöistä tämä pilkun käyttö on. On se muuten todella tärkeää! Laittakaamme pilkut oikeille kohdilleen ja kaikilla on hyvä mieli.

Eris- ja yleisnimet + Yhdyssanat

Olen huomannut näissäkin ongelmia.
Elikkäs yleisnimi kertoo samanlaisten esineiden ja asioiden yhteisen nimen, ja se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Erisnimi taasen kertoo ihmisen tai asian erityisen nimen, jolla se eroaa muista, ja se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Nyt pikainen kertaus, millaisella kirjaimella mitäkin kirjoitetaan.

×Isolla kirjoitetaan

-erisnimet: ihmisten ja eläinten nimet
► Kalle Virtanen, Kikero, Maiju
-paikkakuntien ja maiden nimet
►Helsinki, Ranska, Oulu
-maantieteellisten alueiden nimet
►Pohjois-Suomi, Etelä-Karjala
HUOM! nyky-Suomi (aika) / nykysuomi (kieli)
-Yritykset ja tuotemerkit (riippuen niiden itse valitsemistaan kirjoitusasusta)
►Finnair, Helsingin Sanomat, Merita Pankki
-elokuvat
►Tuntematon sotilas, Kuudesaisti, Teksasin moottorisahamurhaaja
poikkeuksiakin sitten on: Taru Sormusten Herrasta
-virkkeen alussa oleva sana: pisteen, huutomerkin ja kysymysmerkin jälkeinen sana
-kaksoispisteen jälkeen, jos sitä seuraa suora lainaus
►Isä sanoi: "Toisitko maitoa kaupasta?"

×pienellä kirjoitetaan

-yleisnimet: kielet, kansallisuudet, kuukaudet, viikonpäivät, aikakaudet, juhlapäivät
►kissa, renessanssi, joulukuu, tiistai, kivikausi, pääsiäinen, suomalainen
-kaksoispisteen jälkeen tuleva luettelo tai selitys
►Eväskorissa oli: leipää, mansikoita, keksejä ja mehua.

Kjääh. Toivottavasti tämä ei käy mitenkään hankalaksi ja tylsäksi.
On kiva auttaa oikeinkirjoitusta. ^^
Ja sitten vielä:

×Yhdyssanat

Tässä monella tulee virheitä, ja myönnän, että myös minulla.
Yhdyssanat on helppo tunnistaa ja niitä nyt on vaikka millaisia.
Esim. pakastelaukku, rakkauskirje
Siis yhdyssana on sana, joka muodostaa uuden merkityksen jollekkin. Jos sanat tarkoittavat yhtä samaa asiaa, tulee ne kirjoittaa yhteen. Kuten jo huomasimme tuolla pakastelaukussa. Siinähän on erikseen pakaste ja laukku.
Mutta huomatkaamme, että pikkusanat, erityisesti -kuin ja -kun loppuiset sanaparit ovat erikseen: aivan kuin, samalla kun
Ja muistakaamme viälä, että kaksi sanaa, toinen loppuu vokaaliin ja toinen alkaa samalla vokaalilla, esim. nyt auto ja onnettomuus, niin ne kirjoitetaan yhdysviivalla: auto-onnettomuus.
Mutta sitten jos on vaikka yhdys ja sana, konsonantti lopussa ja toisen alussa, niin ne kirjoitetaan yhteen: yhdyssana

No etteköhän te tästä jo jotain selvää saa.
Tuttuja asioita varmasti kaikille, mutta kertaus ei ole koskaan pahaksi.
Nyt tämä oppilas lähtee opiskelemaan lisää..

Keep rockin'
Stude
Last edited by Stude on Sat Sep 26, 2009 12:08 pm, edited 3 times in total.
You're my heroin.
Stude

Postby Zukka » Thu Mar 15, 2007 7:15 pm

Ah, kiitoksia. Tätä täällä kaivattiin kipeästi. Ja tosiaan, täsmentelen nyt, että tutoriaalit eivät ole minun yksinoikeuteni, vaan olisi enemmän kuin suotavaa, että asian hallitsevat tulisivat valistamaan jostakin.

Kiitoksia.
Zukka

Postby Edya » Thu Apr 26, 2007 1:31 pm

Hyvä Zukka! Nimittäin kirjotan yhden boardilaisen kanssa täällä tarinaa ja joskus huomaa,että tulee kirjotusvirheitä,nyt olen tottunut kirjoittamaan Esikatselulla,jos on jotain korjattavaa,niin yritän korjata virheen mahdollisimman pian!! :wink:
Edya

Postby Erina » Sun May 27, 2007 2:52 pm

Tämä kaikki oli lievästi sanottuna valaisevaa ja auttaa varmasti monia paljon. Zukka modeksi! *leikkii sen takia HRH-videon zombicheerleaderia* No en leiki, mutta kuitenkin, kiitusta hyvistä neuvoista.
latua oon lesbo
Erina

Postby -Megan- » Tue Jun 12, 2007 7:26 pm

Totta totisesti! Täähän on mukava kun saa tälläiset oikeen ohjeet messiin! Hyvä!
Mutta mulla olis kyssä sulle Zukka:
Montako tarinan lukijoiden omaksksimiä hahmoja olisi hyvä olla? Mulla on tällä hetkellä Jtn. 6 niitä ja en osaa oikeen sijoittaa niitä kunnolla tarinaani.
Eli mikä on suositus luku sinun mielestäsi?

-Megan-
Kiitti SKM Avatarista :)

Mulla on roskasilmäs ja Amen vinkkas takas! - Ox
-Megan-

Postby Zukka » Tue Jun 12, 2007 7:59 pm

-Megan- wrote:Montako tarinan lukijoiden omaksksimiä hahmoja olisi hyvä olla? Mulla on tällä hetkellä Jtn. 6 niitä ja en osaa oikeen sijoittaa niitä kunnolla tarinaani.

Totatota. Minen nyt oikeastaan kirjoita lainkaan tarinoita, joissa on lukijoiden hahmoja, mutta oletuspohjalta voin varmaan vastailla jotain. Se riippuu aika pitkälti kirjoittajan kokemuksesta, itse käyttäisin ehkä kolmea tai neljää. Hyvin moni ficci täällä kertoo jo siitä, miten helposti homma lähtee käsistä. Sitten on niitä, joilta mopo ei karkaa vaikka hahmoja olisi miten helvetin paljon tahansa.

Suosittelen lukemaan lukijoiden hahmojen kuvaukset ja valikoimaan vaikka sen neljä parasta. Karsimisesta kannattaa ilmoittaa erikseen, ettei kenellekään tule pahaa mieltä.
Zukka

Postby -Megan- » Wed Jun 13, 2007 11:33 am

Kiitos Zukka :)
Mulla on kyllä tuota kokemusta kirjoittajana jo 9 sivua..tota..nyt olen aloittamassa uuta tarinaa kun tuo vanha lopahtaa niin käytän näitä sun neuvoja siinä kun älysin lukaista nämä vasta eilen..

-Megan-
Kiitti SKM Avatarista :)

Mulla on roskasilmäs ja Amen vinkkas takas! - Ox
-Megan-

Postby Infernum » Wed Jun 13, 2007 2:50 pm

Zukka wrote:
-Megan- wrote:Montako tarinan lukijoiden omaksksimiä hahmoja olisi hyvä olla? Mulla on tällä hetkellä Jtn. 6 niitä ja en osaa oikeen sijoittaa niitä kunnolla tarinaani.

Totatota. Minen nyt oikeastaan kirjoita lainkaan tarinoita, joissa on lukijoiden hahmoja, mutta oletuspohjalta voin varmaan vastailla jotain. Se riippuu aika pitkälti kirjoittajan kokemuksesta, itse käyttäisin ehkä kolmea tai neljää. Hyvin moni ficci täällä kertoo jo siitä, miten helposti homma lähtee käsistä. Sitten on niitä, joilta mopo ei karkaa vaikka hahmoja olisi miten helvetin paljon tahansa.

Suosittelen lukemaan lukijoiden hahmojen kuvaukset ja valikoimaan vaikka sen neljä parasta. Karsimisesta kannattaa ilmoittaa erikseen, ettei kenellekään tule pahaa mieltä.

Tuota...saakohan täällä Zukan koulussa muutkin vastailla kuin itse opettaja? :) Jos saa niin ilmaisisisin oman mielipiteeni asiaan.

Lukijoiden hahmoja saattaa tulla paljonkin kun niitä alkaa tiedustelemaan, ja moni niistä saattaa tuntua todella hyvältä vaihtoehdolta. Kun niitä sitten sortuu ottamaan liikaa niin jossakin vaiheessa tulee hetki jolloin kaikille ei keksi enää mitään tekemistä.
Jos näin pääsee käymään niin itse ainakin olen yksinkertaisesti "poistanut" hahmon jollakin tavalla joka lisää dramatiikkaa tarinaan. Esim kuolema toimii aina, kunhan sitä ei osaa lukijatkaan odottaa. Sitäkään ideaa ei kannata ylenkäyttää, joten hahmoja ei kannata pelkäksi teuraaksi ottaa mukaan.

Itse en lukumäärällisesti suosittelisi mitään. Hahmoja on otettava sellainen määrä että uskoo voivansa sitä laumaa käsitellä niin ettei kokonaisuus kärsi. Neljä voisi olla hyvä määrä, mutta jos siltä että pärjäät useamman kanssa niin otat vaikka yhden kerrallaan lisää mukaan.
Infernum

Postby Spasmodic'90 » Wed Jun 13, 2007 6:21 pm

Mua ärsyttää kovasti sellainen, että Kalma ja OX saa hyvin monessa ficissä naistenmiehen maineen. Olenko mä ainoa, joka ajattelee näin?
The Deadache epidemic started in 29th October in 2008. I caught it in 6th November.

It's obvious that the Devil is hiding behind my smile...
Spasmodic'90

Postby Zukka » Wed Jun 13, 2007 6:48 pm

Spasmodic'90 wrote:Mua ärsyttää kovasti sellainen, että Kalma ja OX saa hyvin monessa ficissä naistenmiehen maineen. Olenko mä ainoa, joka ajattelee näin?

Et. Allekirjoittanut nimittäin ficcaa heistä parina.
Zukka

Postby Erina » Sat Jun 30, 2007 1:17 pm

Spasmodic'90 wrote:Mua ärsyttää kovasti sellainen, että Kalma ja OX saa hyvin monessa ficissä naistenmiehen maineen. Olenko mä ainoa, joka ajattelee näin?

Et oo ainoo. Muakin se vähän sapettaa.
latua oon lesbo
Erina

Postby LittleRoyal » Tue Jul 03, 2007 3:39 pm

Parahin Zukka, olen yrittänyt keksiä toista tarinaa mutta automaattisesti se kuullostaa samanlaiselta ihan samanlaiselta kuin oma ensinmäiseni tarinani. Yritän keksiä jotain erilaiselta mutta en oikein saa keksittyä mitään ja silloin tunnen olevani todella epätoivoinen ja luovutan helposti.
Omaa tarinaani olen jatkanut jo todella pitkään ja en saa oikein keksittyä enään..*huoks* Pelkään myös että uusi tarinani kuullostaa klisheeltä tällä tarkoitan että hahmoni tutustuu Lordi- yhtyeeseen ja taas alkaa sama tuttu rumba..
Minä taidan vain tarvita taukoa kirjoittamisesta vai mitä sanoo Zukka? :|
Prisoner of the darkness.
LittleRoyal

Postby -Sekotteli- » Sat Jul 07, 2007 7:12 pm

Ehh.. mie kirjotan kaikista poijaista naistenmiehinä.. :roll:

Mut toivottavasti minäkin näiden loistavien 'neuvojen' ansiosta jotain oppisin sepustamaan!
-Sekotteli-

Postby Zukka » Thu Jul 19, 2007 8:22 pm

LittleRoyal wrote:Omaa tarinaani olen jatkanut jo todella pitkään ja en saa oikein keksittyä enään..*huoks* Pelkään myös että uusi tarinani kuullostaa klisheeltä tällä tarkoitan että hahmoni tutustuu Lordi- yhtyeeseen ja taas alkaa sama tuttu rumba..
Minä taidan vain tarvita taukoa kirjoittamisesta vai mitä sanoo Zukka? :|

Jaa. Se vähän riippuu. Tiedätkös, kannattaa kokeilla aivan liian matalalle arvostettua kirjastotaktiikkaa. Marssi kirjastoon, ota mukaan sylillinen kirjoja ja kahlaa ne läpi, josko niistä saisi hyvää viitettä tällaisiin. Itsellänikin nyt on pidemmänsorttinen tauko, kun ei ideoita ole nimeksikään.
Zukka

Postby Wee » Wed Aug 29, 2007 11:53 am

Zukka, tai ihan kuka vaan asiasta tietää, voisitteko ystävällisesti kertoa, miten kuvia voi lisätä tekstiin. kun niitä ei kerta voi lähettää suoraan koneelta, niin mihin sitten? ystävällisin terveisin, Wee (mielikuvitukseton nimi)
The name is Wee... Count Wee!
Wee

Postby Zukka » Thu Sep 06, 2007 6:11 pm

Wee wrote:Zukka, tai ihan kuka vaan asiasta tietää, voisitteko ystävällisesti kertoa, miten kuvia voi lisätä tekstiin. kun niitä ei kerta voi lähettää suoraan koneelta, niin mihin sitten?

Tätä kannattaa tiedustella Infernumilta vaikka privaviestitse, herra saattaisi osata vastata.
Zukka

Postby Erina » Tue Sep 11, 2007 3:13 pm

Tuli muuten mieleen: kun Zukka kerto, että Kita on yleensä ficeissä semmonen vähän "lapsellinen", mun ficeissä se on yleensä se joka komentelee muita <-lukenut liikaa Mie oon Lordia ei muuten takuulla liity aiheeseen mitenkään.
latua oon lesbo
Erina

Postby Infernum » Tue Sep 11, 2007 4:07 pm

-Miss Killjoy- wrote:Tuli muuten mieleen: kun Zukka kerto, että Kita on yleensä ficeissä semmonen vähän "lapsellinen", mun ficeissä se on yleensä se joka komentelee muita <-lukenut liikaa Mie oon Lordia ei muuten takuulla liity aiheeseen mitenkään.

Kitan puhetyylistä on moni ihmetellyt että miksi se sössöttää tai puhuu huonoa suomea. Itse ajattelen sen niin että se kun on jostain tuolta ihan toisesta maailmasta tullut, joten se ei ole onnistunut vielä oppimaan sujuvaa suomea. Suomi kun sattuu ihan aikuisten oikeastikin olemaan melkoisen vaikea kieli oppia. Puhetyyliä en siis itse ainakaan rinnasta otuksen järkeen tai mielen tasoon.

Juu ja neuvoja sai Wee, niin pitkälti kuin minä nyt osasin siihen mitään vastata^^
Infernum

Postby Kalma-fani91 » Tue Sep 11, 2007 6:38 pm

Tulen vielä tänne pätemään tuosta Kitan puhetyylistä myös. Vaikka sanajärjestys on sinä puheessa hakusessa ja vaikuttaa lapselliselta, niin sen saa myös kuulostamaan järkevältä ja siihen saa fiksujakin kommentteja ujutettua. Puhuhaan Star Warsienkin Yoda (se pieni vihree hörökorva ??) sekalaisella sanajärjestyksellä ja sehän on niin fiksu fiksu fiksu! :wink:
Image
Kalma-fani91

Postby LittleRoyal » Sun Sep 16, 2007 11:38 am

Tuota noin, en halua että saatte nyt musta katkeran kuvan sillä minä sain vihdoinkin eilen uutta tarinaa kehiin ja toki olin siitä innoissani. Minua jännitti miten foorumilaiset ottaa sen vastaan mutta jouduin pettymään taas kerran. Ei kukaan kommentoinut mikä on minulla niin tuttua mutta ikävää koska silloin minusta tuntuu että tarinani on huono joka ei herätä mielipiteitä. Anteeksi vielä kerran jos saatte minusta semmosen kuvan että olen katkeroitunut ja epätoivoinen kirjoittaja. En suinkaan halua antaa itsestäni semmoista kuvaa.
Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Täytyy sanoa etä alussa en välittänyt vaikka tarinaani ei kommentoitu ollenkaan mutta nyt alkaa tuntua että olen mitä huonoin kirjoittaja.

Kunnioittaen,
LittleRoyal.
Prisoner of the darkness.
LittleRoyal

Postby undertaker from hell » Sun Sep 16, 2007 11:45 am

LittleRoyal wrote:Tuota noin, en halua että saatte nyt musta katkeran kuvan sillä minä sain vihdoinkin eilen uutta tarinaa kehiin ja toki olin siitä innoissani. Minua jännitti miten foorumilaiset ottaa sen vastaan mutta jouduin pettymään taas kerran. Ei kukaan kommentoinut mikä on minulla niin tuttua mutta ikävää koska silloin minusta tuntuu että tarinani on huono joka ei herätä mielipiteitä. Anteeksi vielä kerran jos saatte minusta semmosen kuvan että olen katkeroitunut ja epätoivoinen kirjoittaja. En suinkaan halua antaa itsestäni semmoista kuvaa.
Toivottavasti ymmärrätte pointtini. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Täytyy sanoa etä alussa en välittänyt vaikka tarinaani ei kommentoitu ollenkaan mutta nyt alkaa tuntua että olen mitä huonoin kirjoittaja.

Kunnioittaen,
LittleRoyal.

Et ole ainoa joka uskoo noin. Vaikkakin minä saan omaan tarinaani parhaimmillaan kolme kommenttia (MB:llä) niin se siltikin hiukan ärsyttää että minä kirjoitan tänne vain saadakseni kävijöille jotain luettavaa niin silti vain tulee vähän kommentteja. Tosin minä elän siinä uskossa että tarinaani luetaan mutta ihmiset on vain niin saamarin laiskoja etteivät kommentoi.
He who invited death
[Was] born with an ill-fated punishment
Don't call his name
That [Man] will come again
undertaker from hell

Postby Zukka » Sun Sep 16, 2007 11:57 am

Itseasiassa näinhän se on, hyvällä lykyllä puolet lukijoista kommentoivat. Itse olen bonkkaillut täältä muutamia tyyppejä, jotka kyllä myöntävät lukevansa ficcejäni, mutta eivät ole heittäneet kommenttia kertaakaan. Pakko sanoa siihen puolustukseksi, että varsinkin rakentavan palautteen antaminen vaatii jonkinasteista sisua. Itseäni sen heittäminen pelottaa vieläkin ajoittain.

Kyllä sitä kommenttia sieltä ennemmin tai myöhemmin tulee.
Zukka

PreviousNext

Return to Lordi fanfic