Monsterboard

Kirjoituskoulu, beta-asiaa, mielipiteitä kaipaillaan

Fanien Lordi-maailmaan sijoittuvia novelleja (short stories), tarinoita ja muita tuotoksia.

Moderators: psyanide, Hemitys

Postby Kalma-fani91 » Sun Sep 16, 2007 12:34 pm

Mä olen huomannut sen, että osa niistä jotka pyytää rakentavaa palautetta, suuttuvat kun sitä saavat, joku kommentoi kirjotustyylin puutteista tai jostakin muusta tekstiin liittyvästä. Vedetään herneen sijasta omena nenään.
Ja ennemmin todellakin pitäsin oman topiccini täysin kommentointipuhtaana, kuin että siellä olisi "ihQuu!! jatkooo!!" viestejä, jotka ovat täysin turhia ja kasvattaa vaan postausmäärää.
Ei sillä että omissa kommenteissani olisi välillä mitään päätä tai häntää, mutta pyrin ilmottamaan mistä pidin kyseisessä osassa, ehkä vertaamaan edeltäviin osiin, jos niitä on tai sitten kertomaan jostain mikä häiritsee.
Ja näitä ficcejä on nykyään niin pirunmoinen määrä (13 sivua?) niin olisi jo aika vaativaa lukea kaikki jo valmistuneet ja seurata kaikkia uusia.
Itse luen vaan kahta ficciä tällä hetkellä, ei oma pää kestä yhtään enempää. Menee liian sekavaksi. Sitten on myös se että jos eka osa tai se mitä sieltä jostain keskeltä luen, ei kiinnosta mua tippaakaan niin en kyllä lue seuraaviakaan osia, mikä on siinä mielessä haittapuoli, koska kirjottaja voi ollakin todella hyvä, sitä vaan on yhden osan perusteella vaikee sanoa.
Joitakin ficcejä luen satunnaisesti, mutta ne taitaa koostua pääosin yksiosasista novellipätkistä :)
Image
Kalma-fani91

Postby Zukka » Fri Oct 19, 2007 2:04 pm

Sitten se kaipailtu tuto rakentavalle palautteelle. En edelleenkään tietoisesti pyri loukkaamaan ketään ja käsiala on omaani. Tekstin varastaminen on tekijänoikeusrikkomus, jos tulee tarve lainata niin kysykää ensin allekirjoittaneelta.

Mieti tekstiä

Tuskin on ihmistä, jossa jokin teksti ei herättäisi minkäänlaisia ajatuksia. Pohdi tarinaa, mieti mikä oli hyvää ja mitä olisi voinut parantaa. Kaikkiin pieniin yksityiskohtiin ei tarvitse takertua, palautteen kirjoittamisen pitäisi kuitenkin olla miellyttävää.

Suunnittele

Tämän vaiheen yli on helppo hypätä, aletaan vain kirjoittaa mitä päähän juolahtaa. Ei, ei, ei ja ei. Yleensä tuloksena on hajanainen palaute, jossa ensin käsitellään jokin seikka, sitten hypätään toiseen ja sitten taas rakennetaan aasinsilta ensimmäiseen. Kommentti on helpompaa ja selkeämpää luettavaa, jos siitä oikeasti näkyy, että sille on annettu aikaa. Uskokaa pois, se saattaa parhaimmillaan kohentaa palautteen vastaanottajan mielialaakin, kun huomaa, että kommentoija on oikeasti vaivautunut miettimään ja sommittelemaan palautettaan.

Yleisesti suosittu ja pidetty tapa kommentoida on ns. ”hampurilaismenetelmä”. Ensin luetellaan, mikä oli hyvää ja kiehtovaa luettavaa, sitten mainitaan huonot tai silmään ikävästi sattuvat yksityiskohdat ja sitten listataan vielä muutama hyvä puoli. Näin palautteen vastaanottajalle ei jää paha maku suuhun.

Toteuta

Kirjoittamisvaiheessakin toki saa vielä ideoida tai korjailla kehnolta vaikuttavia kohtia kommentista. Mieti, miten itse haluaisit palautetta saada. Jos kaikki täräytetään töykeästi päin näköä, onko se sittenkään rakentavaa? Ja ihan oikeasti, yrittäkää keksiä hyviä puoliakin, muuta kuin ”vähän Kita on ihq” tai ”kuvailu r0xx0r”. Miksi Kita on niin onnistunut, mikä kuvailusta tekee onnistuneen?

Pistetäänpäs skaba pystyyn, koetellaan teitä vähän, kuka kirjoittaa parhaan rakentavan. Elkää nyt pettäkö, luotan teihin.
You may find me lying on some desert road
My eyes wide open to the universe
Zukka

Postby Mansikkakiisseli » Sat Oct 20, 2007 12:33 pm

Kuule Zukka, erittäin hyvin tiivistetty.
Palautteen antaminen ei varmaankaan ole helppoa - ainakaan jos haluaa tehdä sen järkevästi, ja asiaan liittyen. Monesti kommentit tuppaavat jäämään tyypilliseksi "jatkoo kiitos" -tyyliseksi, ja ne taasen ovat sisällöttömiä viestejä. Palautteen antamista pitäisi varmaankin harjoitella.

Mutta entä jos ei löytänyt yhtään moitittavaa? Mitäs silloin tehdään? Jätetäänkö silloin kommentoimatta? Ei varmaankaan, mutta tuossa tiivistelmässä ei puhuttu ollenkaan siitä, että minkälainen on palaute täydelliselle asialle. Siitäkin olisi kiva tietää. Onko niin, että niin täydellistä tarinaa ei olekaan, ettei siitä saisi jotakin moitittavaa? No, eihän palautteen tarvitse ollakaan negatiivista tai haukkuvaa, mutta miten pystyy lähettämään rakentavaa palautetta jo valmiille tekstille? Sellaiselle, mitä oma pää ei pysty parantamaan. Ollaanko silloin hiljaa?

Kuitenkin, kokonaisuudessaan ohjeet palautteen kirjoittamisesta olivat hyvät, selkeät, ja niiden vaikutus näkyy varmaankin tässä viestissäkin.
"You can't get more serious than Lennon at his most serious.
If you get any more serious than that you fucking throw yourself under a train!"

- Roger Waters
Mansikkakiisseli

Postby Zukka » Sat Oct 20, 2007 12:52 pm

Mansikkakiisseli wrote:Mutta entä jos ei löytänyt yhtään moitittavaa? Mitäs silloin tehdään? Jätetäänkö silloin kommentoimatta? Ei varmaankaan, mutta tuossa tiivistelmässä ei puhuttu ollenkaan siitä, että minkälainen on palaute täydelliselle asialle.

Hm, tosiaan, ihan hyvä pointti. En tiedä, kannattaako tällaisessa tilanteessa ainakaan alkaa ihan etsimällä etsiä töksähtäviä kohtia, typoja tai jotain. Ehkä silloin pitäisi vaan kylmän viileästi todeta, ettei mitään naputettavaa löydy?
Zukka

Postby Mansikkakiisseli » Sat Oct 20, 2007 12:57 pm

Zukka wrote:
Mansikkakiisseli wrote:Mutta entä jos ei löytänyt yhtään moitittavaa? Mitäs silloin tehdään? Jätetäänkö silloin kommentoimatta? Ei varmaankaan, mutta tuossa tiivistelmässä ei puhuttu ollenkaan siitä, että minkälainen on palaute täydelliselle asialle.

Hm, tosiaan, ihan hyvä pointti. En tiedä, kannattaako tällaisessa tilanteessa ainakaan alkaa ihan etsimällä etsiä töksähtäviä kohtia, typoja tai jotain. Ehkä silloin pitäisi vaan kylmän viileästi todeta, ettei mitään naputettavaa löydy?

Varmasti niin. Siis, varmasti 98,99 prosentin varmuudella tarinassa on jotakin mistä ei pidä. Mutta on niitäkin, missä ei ole mitään moitittavaa. Sitten täytyy todellakin sanoa, että moitittavaa ei löydy, vaikka varmasti löytäsi, jos niitä virheitä etsisi kissojen, koirien ja suurennuslasien kanssa. Mutta eihän tämä nyt niin vakavaa ole?
If you get any more serious than that you fucking throw yourself under a train!"

- Roger Waters
Mansikkakiisseli

Postby Zukka » Sat Oct 20, 2007 1:00 pm

Mansikkakiisseli wrote:Varmasti niin. Siis, varmasti 98,99 prosentin varmuudella tarinassa on jotakin mistä ei pidä. Mutta on niitäkin, missä ei ole mitään moitittavaa. Sitten täytyy todellakin sanoa, että moitittavaa ei löydy, vaikka varmasti löytäsi, jos niitä virheitä etsisi kissojen, koirien ja suurennuslasien kanssa. Mutta eihän tämä nyt niin vakavaa ole?

No eihän näitä ohjeita orjallisesti kannata noudattaa, ne ovat lähinnä suuntaviivoja itse sovellettavaksi. Kas kun jokaisella on omanlaisensa tyyli antaa palautetta. Eli maalaisjärki vaan mukaan kommenttia heittäessä. Jos jonkin lisääminen/sanomatta jättäminen tuntuu hyvältä niin go ahead, se on silloin itse tulkittu oikeaksi.
Zukka

Postby Nikkeli94 » Mon Jan 07, 2008 11:05 pm

Tulipas mieleen tälläinen kiperä kysymys jollekkin neropatille, joka on varmaan monen muunkin mielessä esiintynyt.
Elikkäs... kirjoitetaan Kita genetiivissä Kitan, vai Kidan?
Vastauksia?
Nikkeli94

Postby Zukka » Mon Jan 07, 2008 11:07 pm

Nikkeli94 wrote:Elikkäs... kirjoitetaan Kita genetiivissä Kitan, vai Kidan?

Sen verran kaksipiippuinen juttu, kun suomi niin ihastuttava kieli on, että normaalissa sanassa kita taipuu kidan, mutta kun nimestä on kysymys, on se silloin Kitan. Samaan tapaan kuin Helmin, Tuulin, Merin, sitä rataa. Jotain poikkeuksia tässä kai oli, mutta ne eivät nyt tule mieleen.
Zukka

Postby Nikkeli94 » Mon Jan 07, 2008 11:10 pm

Zukka wrote:Sen verran kaksipiippuinen juttu, kun suomi niin ihastuttava kieli on, että normaalissa sanassa kita taipuu kidan, mutta kun nimestä on kysymys, on se silloin Kitan.

No niih, sieltähän se vastaus heti tuli. Kiitos tästäkin tiedosta. Moni muukin varmasti oppi tästä jotain :P
Nikkeli94

Postby LittleRoyal » Sun Feb 03, 2008 8:57 pm

Meiäläisen Microsoft tekstinkäsittely- ohjelma rupes vittuilemaan mulle tänään.
Aina kun siirryn seuraavalle sivulel niin se hyppäs kahen rivin päähän ja jostai mie kai painoin mutta yritin korjata Kappaleriviä mutta se näytti normia
mutta se siltikin teke saman ja fontti vaihtu kans jotenki ouvosti.

Esim.

“No minähän voin laittaa pyykkipojan nenääni vaikka se sattuukin ja jos se ei toimi niin

Voisin käyttää pyykkipoikaa ja sinä korvatulppia.

Silloin saisit nukkua rauhassa, niin miten on?” Mr.Lordi ehdotti hymyilen leveästi Awalle."

Neuvoja asian korjaamiseen? ^^'
Prisoner of the darkness.
LittleRoyal

Postby Black_evil » Tue Mar 11, 2008 11:45 pm

typoja sivulta kaksi:
×Lainausmerkit
Kun kirjoitamme lainausmerkeillä, käytämme oikeastaan samoja sääntöjä, kun repliikkiviivassakin.
Elikkäs, lainausmerkkien jälkeen tulee piste, JOS vuorosana ei lopu huuto-/kysymysmerkkiin.

pitäisi olla pilkku

"Sana kirjoitetaan yhdysviivalla, jos se loppuu vokaaliin ja toinen alkaa vokaalilla"
-SAMALLA vokaalilla
Ego sum rex romanum et supra grammaticam!
Black_evil

Postby Edya » Tue May 27, 2008 3:58 pm

Spasmodic'90 wrote:Mua ärsyttää kovasti sellainen, että Kalma ja OX saa hyvin monessa ficissä naistenmiehen maineen. Olenko mä ainoa, joka ajattelee näin?

Et et, ja Kita jää aina viimeseks :(
Edya

Postby Radamsa » Tue Jul 15, 2008 8:03 pm

Edya wrote:
Spasmodic'90 wrote:Mua ärsyttää kovasti sellainen, että Kalma ja OX saa hyvin monessa ficissä naistenmiehen maineen. Olenko mä ainoa, joka ajattelee näin?

Et et, ja Kita jää aina viimeseks :(

Jep jep.... Tosin minusta Amenista se naistenmies tehdään :lol:

Täytyy kyllä tunnustaa että olen syyllistynyt tähän "Jatkoa!!" kommentointiin liian usein. Argh, tyhmä minä, lukiessani muiden tarinoita on todella ärsyttävää kun on sivutolkulla pelkästään "Jatkoo plz!!" kommenttia ja siltikkin teen sitä itse. (Yritän parantaa tapani)

Olen harkinnut josko kirjoittaisin tänne jotain sälää, mutta pelkästään hengetön "Tää oli hyvä! jatkoa!" tai "Vähän paska" kommat ei oikein innosta.
Tänne ficci puolelle olis kyl hyvä saaha lissää moderaattoreita, on aika ruman näköistä kun puolet sivujen topiceista on lukossa jonkin sääntö rikkomuksen takia. Jonkin sortin suursiivous olisi tarpeen.
"This is the Arockalypse!...Back to you Sam."
"....wtf?"
Radamsa

Postby Deadgardener » Fri Jul 25, 2008 2:21 pm

Juuh, minäkin kun tuota tarinaa kirjoittelen, niin mietin, että eikö ne ihmiset nyt muuta keksi kun että "Jatkoa kiitos, oli taas hyvä osa!" :lol: Siis niinkuin, mitä pitäisi parantaa, mikä on hyv'' jne.? :D
People see only what they want to see.

"@$()=?"
"FINLAND!"
Deadgardener

Postby Zukka » Fri Jul 25, 2008 2:36 pm

^Hommelin voisi miettiä tältä kantilta: rakentavan palautteen nakkaaminen on vähän sama kuin levyn osto. Jos ei diggaamaansa bändiä ole valmis tukemaan sen vertaa että levyn ostaisi, voi kuunnella jotain muuta. Ficcitapauksessa olla sanomatta mitään. Kyllähän se varmaan korpeaa, kun kirjoittaa ultimatehienon ficin, ja sitten ei tulekaan kommenttia, mutta pitkällä tähtäimellä syö huomattavasti enemmän sylillinen 'vähän hyvä, jatka!!' -palautetta.
Zukka

Postby Radamsa » Mon Aug 25, 2008 7:17 pm

Onkos kukaan harkinnut Betan käyttöä? Yhdellä foorumilla jolla pyörin aika usein (nyttemmin on hiukan jäänyt) se oli fanficci puolella aika yleinen ja toisinaan pakollinenkin. Beta on siis henkilö joka oikolukee tekstin ennen julkaisua. Hän sitten korjaa kirjoitusvirheet, muokkaa töksähtäviä kohtia sujuvammaksi ja antaa palautetta tarinasta. Beta voi keskustella myös kirjoittajan kanssa miten tarina voisi tulla jatkumaan. Beta voi olla joku täältä foorumilta,oma kaveri, isosisko/veli tai joku muu vastaava joka on hyvä kieliopissa.
En minä tätä pakollisena näe,mutta kai se olisi aloittelijoille (*oma käsi pystyssä*) ihan kätevä.

EDIT. Tosiaan... Kovin on samanlaisia tarinoita...
Last edited by Radamsa on Tue Aug 26, 2008 7:51 pm, edited 1 time in total.
"This is the Arockalypse!...Back to you Sam."
"....wtf?"
Radamsa

Postby Zukka » Mon Aug 25, 2008 10:50 pm

^Itsekin tuota olen harkinnut, ajattelin, että tänne voisi betatopicin pistää pystyyn. Se vaan, että miten moni tällä ahem varsin kaavoihin kangistuneella laudalla moisia käyttäisi?

Tietysti täälläkin voisi alustavasti hoitaa betahommelit, ilmoittautua betaksi tai hakea vastaavaa. Olisi ihan jees, jos porukka ottaisi kantaa, mutta kun ei ne tätä topikkia osaa lukea kaikki. ;<

Juujajoo. Tosiaan lisäisin vielä betan määritelmään, että betan ei välttämättä tarvitse olla kielioppimaisteri, perusasiat olisi tietysti hyvä osata, mutta itse arvostan enemmän tietynlaista 'pelisilmää'. En minä ainakaan käyttäisi betaa, joka ei osaa olla millään tavalla kriittinen lukemaansa kohtaan, ei piittaisi mahdollisista epäkohdista ja näin päin pois.

Mielipiteitä, lapsukaiset.
Zukka

Postby Mansikkakiisseli » Tue Aug 26, 2008 6:12 pm

Juu, kyllä joillekkin saattaisi olla betan käytöstä hyötyä. Luultavasti jotkut pärjäävät ilmankin (ainakin itse olen pärjännyt), mutta jos tuntuu siltä, ettei ole jostakin kohdasta täysin varma, niin on varmasti enemmän kuin hyödyllistä, jos joku, joka osaa neuvoa, on auttamassa.
Tietenkään pelkkä kieliopin tuntemus ei riitä, betalla täytyy olla myös rohkeutta sanoa mielipiteensä ja pientä kokemusta tarinoista, joko lukijana tai kirjoittajana.

Mutta totta, hirveän moni sitä ei tällä laudalla ehkä käyttäisi. Sen verran ovat suurin osa tarinoista on niin samanlaista kaavaa, että riittää, että menee lukemaan jonkun toisen tekstiä.

Ja jos joku tarvitsee betaa, niin olen vapaehtoinen siihen hommaan. Ilmoittakoon sitten yksärillä.

- Roger Waters
Mansikkakiisseli

Postby ÖrriMörrikkä » Fri Aug 29, 2008 10:17 pm

Pitääpä nyt ottaa osaa tähän mielenkiintoiseen keskusteluun... Asia tekstiä koko topic täynnä! ^^

Itselläni on tällä hetkellä tuolla yhdellä toisella foorumilla beta käytössä ja se on ollut aivan loistava juttu, sillä betani on taitava ja asiallinen. Betojen käyttö tälläkin foorumilla voisi vähentää virheitä vilisevien tekstien määrää. Itse (valitettavasti) jätän ficit, joissa paljon kirjoitusvirheitä on, kokonaan lukematta. Se on valitettava ja surullinen asia...

Ja meikäkin voisi ilmoittautua betaksi.. Betan hommista ei aiempaa kokemusta ole, mutta kirjoittanut olen noin parisen vuotta ja lukenut sitäkin kauemmin! =) Ottakaa yhteyttä yksärillä!
ÖrriMörrikkä

Postby spyro_91 » Sun Sep 21, 2008 11:27 pm

No tosta kommentoinnista.

Ei sitä aina viittis laittaa sellaista kommenttia että jee vähän hyvä tykkäsin. Okei. Ymmärrän kyllä että se niinku innostaa kirjoittamaan enemmän kun saa kommenttia, mutta kun sen homman pitäisi mennä niin että kirjoittaa enemmän itselleen kuin muille. Se kommenttihan pitäisi olla RAKENTAVAA palautetta. Mä vähän kyllästyin aikoinani kun porukka ei osannu sanoa kuin vähän hyvää jee jatkoa ja äkkiä. Kun mä nyt haluaisin enemmänkin kehittyä kirjoittajana mutta kiva kuitenkin kun porukka tykkäs tekstistäni. Se kommentitta jättäminen on aina sellanen kaks piippunen juttu että sitä niinku ei jaksa kirjoittaa enempää koska ajattelee että ei kelli kun nähtävästi tein paskan ficin ja sitten kun saa kommenttia että vähän hyvä jee niin aattelee, että eikö ne nyt muuta osaa sanoa.

Ja noista naistenmiehistä.

Mua nyt ei oikeastaan ärsytä että ne on naistenmiehiä, kun ne ON naistenmiehiä. Tai siis. Kaikkihan on omalla tavallaan hyvännäköisiä ja nykymaailmassa kaikilla hyvännäköisillä on aina vientiä.

Ai niin ja vielä kommentoinnisa. Mää yritän aina laittaa sinne jotain mistä erityisesti tykkäsin koko stoorissa. Tai järkytti 8D
spyro_91

Postby Vimijä » Mon Nov 03, 2008 12:37 am

Katsohan, älyllistä keskustelua.

Betatopan voisi tosiaan pistää pystyyn. Moni täällä varmasti tarvitsisi sellaista, kun noita virheitä näkyy löytyvän. Tämä täällä voisi vaikkapa betailla jotakin jos tarvetta. Yksityisviestiä saa pistellä (:
Miru on palannut, jos joku nyt muistaa :D

I get up around 7
get outta bed around 9
and I don't worry about nothing, no
because worrying's waste of my time
Vimijä

Postby Zana » Mon Dec 29, 2008 6:54 pm

Tämä betan käyttö saattaisi tällä laudalla osoittautua varsin toimivaksi ratkaisuksi, tai sitten se voisi olla tuhoontuomittu yritys. Omasta mielestäni se olisi kuitenkin kokeilemisen arvoinen asia, ja moni siitä saattaisi hyötyä paljonkin. Mutta sitten toisaalta, mikäli kirjoittaja aikoo betaa käyttää pitäisi hänen olla valmis vastaanottamaan kritiikkiä ja parannusehdotuksia, ja jotkut täällä tuntuvat vetävän herneen nenään pienestäkin rakentavasta palautteesta.

Parhaimmassa tapauksessa betojen käyttö saattaisi saada nämä kovin samoista asioista kertovat ficit eroamaan toisistaan betojen tuodessa tarinaan uusia näkökulmia. Beta voisi auttaa jopa juonenkehittelyssä ja koettaa kirjoittajan kanssa keksiä keinoja siihen, miten tarinaan saisi jotain uutta ja persoonallista. Tämä kuitenkin saattaisi helposti mennä siihen, että beta ohjaa tarinaa enemmän kuin kirjoittaja. Tämä on hivenen hankala asia, mutta osaavasta betasta olisi varmasti monille hyötyä, kunhan he löytävät yhteisen sävelen.

Jotkut ovat jo betaksi ilmoittautuneet, ja voisin itsekin betailla. Auttaisin enemmän kuin mielelläni. Betana en ole koskaan ollut, mutta tarinoita olen lukenut ja kirjoittanut oikeastaan niin kauan, kuin olen osannut kirjoittaakin. Kielioppi nyt on jokseenkin hallussa. Kiinnittäisin varmasti huomiota myös itse tarinaan kieliopin ohella, ja uskallan ehdottaa parannuksia. Jos joku siis jotain apua tarvitsee, tai haluaa muuten vain betaa kokeilla, niin itse voisin betaksi ilmoittautua. (:
Zana

Previous

Return to Lordi fanfic